Emirates klar til at udvide i Skandinavien

Emirates har længe haft overvejelser om yderligere udvidelse i Skandinavien. Det Dubai-baserede flyselskab har søgt slots i Oslo og Stockholm fra sommeren 2013, men noget tyder på, at Stockholm er løbet af med sejren.

Siden det ekspansive Dubai-selskab Emirates den 1. august 2011 etablerede sig på ruten mellem Dubai og København, er det kun gået fremad.

Selskabet har løbende opgraderet med større fly, og fra februar næste år er det Boeing 777-300ER flyet med 428 sæder, der indsættes på ruten. Så kan det heller ikke blive større, med mindre man skal flyve med Airbus A380.

Det lader nok vente på sig, men i stedet øjner Emirates andre ekspansionsmuligheder i Skandinavien. Ruten fra København til Dubai er nemlig drevet af meget lokaltrafik, da der ikke findes attraktive prorate-aftaler mellem Emirates og SAS, der kan drive skandinaviske passagerer ind gennem CPH på den store volumen af økonomiklassetrafik.

Derfor har Emirates tilsyneladende rettet sit fokus på Oslo og Stockholm med henlik på at ekspandere herfra. Selskabet har søgt slots i Oslo-Gardermoen og Stockholm-Arlanda fra sommeren 2013.

Det bekymrer dog ikke Københavns Lufthavn.

”Vi regner ikke med, at en rute ud af Stockholm får den store indvirkning på københavner-ruten, da næsten al Emirates’ trafik ud af København er lokalt afgående. Desuden er CPHs lokalmarked på ca. 4 mio. danskere og sydsvenskere, mens Stockholm blot kan mønstre 2,6 mio., så potentialet er stadig langt større i København,“ siger lufthavnens pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

Ingen officiel bekræftelse
Det har ikke været muligt at få en officiel bekræftelse fra Emirates omkring selskabets planer for en mulig etablering i Stockholm eller Oslo i 2013.

Ifølge luftfartskilder i markedet bliver det Stockholm, derløber af med sejren. Der tales om en daglig forbindelse med Airbus A330-300 fly fra den3. juni 2013.

Kilder taler om, at der allerede er drøftelser i gang med handlingselskaber, og at der allerede skulle være indgået flere aftaler omkring operationen. Det hævdes endda, at rutenumrene EK157/158 er tildelt den nye rute.

Øgetkonkurrence
Med udsigten tilen Emirates-rute fra Stockholm til Dubai skærpes konkurrencen i Skandinavien mellem de mellemøstlige selskaber. Qatar Airways er allerede etableret iKøbenhavn, Oslo og Stockholm med daglige forbindelser til selskabets hub i Doha. Til gengæld er der udsigt til, at Gulf Air muligvis trækker sig fra ruten Bahrain-København fra sommertrafikprogrammetsbegyndelse.

Kapacitetsvæksten fra de mellemøstligt baserede flyselskaber er med til at skabe en overkapacitet i markedet, der presser priserne. Emirates er især stærk på rejser til Indien, Sydøstasien, Australien og New Zealand, og det rammer især selskaber som Thai Airways og Singapore Airlinessamt Finnair, SAS, Lufthansa og KLM.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentarfra Michelle Girkinger, der er PR Manager i Emirates Group.