Emirates Boeing 777-300ER

Emirates vil flyve fra Europa til USA

Fra den første oktober indsætter Emirates sin tredje afgang til New York. Det sker, når en af tre daglige afgange fra Dubai til Milano skal fortsætte videre over Atlanten.

For det Dubai-baserede flyselskab Emirates er det ikke synderlig attraktivt at lokke rejsende fra Europa til USA ombord på netop deres fly. Trafikknudepunktet ligger i den forkerte retning, men en ny direkte rute mellem Milano og New York, kan ændre på realiteterne og gøre Emirates til konkurrent til de europæiske netværksselskaber på USA-trafikken.

Ifølge Emirates har det længe været et stort ønske at åbne en direkte rute mellem Milano (MXP) og New York (JFK).

”At operere en transatlantisk rute har været på vores dagsorden et stykke tid. Vi har analyseret trafikstrømmen og har identificeret en stærk efterspørgsel på både en direkte rute og Emirates-produktet,” fortæller Tim Clark, CEO i Emirates.

Og ruten skal netop ikke blot være en mulighed for at give de rejsende mellem Dubai og New York et ferie- eller shoppe-stop i Milano. Ruten skal høste europæiske rejsende, og et umage samarbejde med easyJet skal gøre det muligt for Emirates at trække passagerer fra store dele af Europa til den nye rute.

På den anden side af Atlanten har Emirates ligeledes fået et samarbejde op at stå. Her er det JetBlue, som skal bringe rejsende videre i og på tværs af USA.

Italiensk opbakning
Det er ikke første gang, at Emirates vil give sine rejsende en direkte forbindelse mellem Europa og USA. I 2006 blev ruten Hamburg – New York lanceret, men allerede året efter blev den indstillet igen. Dengang havde Emirates dog heller ikke nogen samarbejdspartner, som der er lagt op til med den nye Milano-rute.

Men uanset hvilket europæisk land der skal være udgangspunkt for ruter til USA, kræver det en trafiktilladelse. En sådan kan være kompliceret at få, når ruten er mellem to lande, hvor ingen af de to lande er hjemland for flyselskabet. Imidlertid har ENAC (de italienske civile luftfartsmyndigheder red.) givet tilladelse til Emirates’ åbning af ruten mellem Milano og New York på en ekstra bilateral basis – og det er de glade for i Dubai.

”Vi sætter stor pris på støtten fra ENAC og tror, at det vil have en meget positiv indvirkning på det italienske lufttransportmarked og lufthavnene,” siger Clark.

Rygter om flere oversøiske nyheder
Ruten skal beflyves med Emirates’ Boeing 777-300ER, som i forvejen er typen, der flyves med tre gange dagligt mellem Dubai og Milano. Triple Seven-maskinen er indrettet med otte sæder på førsteklasse, 42 sæder på businessklasse og 310 på økonomiklasse.

Afgang- og ankomsttiderne i både Milano og New York er ifølge Emirates tilpasset føderuterne med henholdsvis easyJet og JetBlue, hvilket skal gøre det ekstra attraktivt for de rejsende at vælge Emirates nye rute.

Med Emirates’ offentliggørelse bliver et længerevarende rygte om en oversøisk nyhed endeligt slået fast. Imens venter branchen spændt på, om endnu en arabisk nyhed bliver en realitet.

Doha-baserede Qatar Airways har endnu ikke meldt noget afgørende ud, men planerne for en Athen – New York-rute har luret længe, og flere kilder i branchen peger på, at dette kan blive den næste udefrakommende konkurrent til de europæiske USA-ruter.