Endegyldigt farvel til ‘The Businessman´s Airline’

Når SAS til juni måned tager afsked med selskabets Business Class på de europæiske ruter, bliver det samtidig et endegyldigt farvel til epoken, der blev sat i gang af Jan Carlzon i 1981.

I juni måned er det slut med Business Class på de europæiske SAS-ruter. Dermed slutter en epoke, der har varet i næsten 32 år.

Den 1. november 1981 var nemlig et skelsættende år for SAS og europæisk luftfart. På denne dato blev SAS EuroClass introduceret på alle europæiske flyvninger hos det skandinaviske flyselskab.

Opfindelsen af den særlige forretningsmandsklasse må krediteres den daværende koncernchef Jan Carlzon, der tidligere i 1981var blevet ansat til at redde et SAS, hvis image skrantede.

Før introduktionen af EuroClass havde SAS en kabineindretning med otte førsteklasses sæder samt 100 sæder på økonomiklasse på selskabets DC9-fly, derblev anvendt i den europæiske trafik. Førsteklasses kabinen var som regel tom, eller også havde ansatte i SAS på de såkaldte ID-billetter eller feterede journalister fået tiltusket sig et et sæde forrest i flyet.

I økonomiklassekabinen sad alle øvrige rejsende, uanset hvad de havde betalt for billetten. Her var forretningsrejsende, der havde betalt en såkaldt fuld økonomiklassepris, men også rejsende med de såkaldte APEX- og PEX-billetter, hvor billetten oftest var bestilt med forsalgsrestrktioner og med begrænsede muligheder for at blive ændret. Alle andre rabatterede billetter hørte også hjemme i økonomiklassekabinen.

Jan Carlzon, der var kommet til SAS fra svenske Linjeflyg, mente, at der var noget ulogisk i, at de passagerer, der havde betalt fuld pris skulle sidde i samme kabine, som passagerer, der havde fået rabat på billetten. Ydermere var kabineservicen den samme.

Derfor blev EuroClass introduceret som en ny klasse til de rejsende, der betalte fuld økonomiklassepris. Gardinet blev trukket for på tværs af kabinen, og pludselig var det muligt at kræse ekstra for forretningsrejsende, der fik mere benplads samt en bedre forplejning i forhold til passagererne nede på “monkey class“ bag gardinet. Samtidig blev der også adgang til lounges og separate check-in skranker for rejsende på EuroClass.

Ikke uden sværdslag
SAS var ikke det første flyselskab, der introducerede Business Class indenfor Europa. Det havde Air France, British Airways og KLM allerede gjort. Men forskellen var, at disse selskaber opkrævede et særligt tillæg oveni økonomiklasseprisen, mens SAS ikke havde dette tillæg.

Det var derfor særdeles problematisk for SAS at indføre en tillægsfri EuroClass i det stærkt regulerede europæiske luftfartsmarked, hvor bilatere aftaler mellem de enkelte lande regulerede priser og udbud.,

Spanien var det første land, hvor SAS løb ind i problemer. I begyndelsen af november måned gik de spanske luftfartsmyndigheder ledsaget af politi ombord i startklare SAS-fly i Barcelona og Madrid med kravet om, at passagerererne skulle betale 10 procent ekstra for billetten. Det havde myndigheder forgæves forsøgt ved check-in skrankerne i lufthavnen. Sagen fik en massiv medieomtale, der bestemt ikke skadede det nye SAS-produkt.

SAS EuroClass var også nippet til at udløse en egentlig konflikt mellem Frankrig og de skandinaviske regeringer. I januar måned 1982 krævede de franske myndigheder, at SAS skulle forhøje EuroClass-billetprisen til og fra Frankrig med 20 procent, så det svarede til det tillæg, som Air France opkrævede for deres særlige business class. Der skulle et møde til mellem udenrigsministrene fra Sverige og Frankrig for at løse konflikten.

Det var ikke blot på udebane, at SAS havde problemer med den nye forretningsmandsklasse. En dansk virksomhed benyttede i forvejen navnet Euro Class, og SAS blev tvunget til at indgå et forlig, således at navnet på det nye kabineprodukt stadig kunne bruges.

Nye tider
Siden indførelsen af EuroClass i 1981 er eksklusiviteten omkring den særlige forretningsmandsklasse blevet gradvist reduceret i takt med, at efterspørgslen i markedet er faldet. Produktet har også skiftet navn gennemt tiden, og har de sidste mange år heddet Business Class, som hos mange andre flyselskaber.

Konkurrencen fra Norwegian og de øvrige lavprisflyselskaberer tilsyneladende årsagen til, at SAS endegyldigt kan skrotte sit business class-koncept efter næsten 32 år. Gardinet fjernes til juni, når de to nye servicekoncepter SAS Go og SAS Plus introduceres.

Lave billetpriser, kortest mulig rejsetid og punktlighed tæller tilsyneladende mere nu om dage end ekstra servicekomfort ombord på de korte Europa-rejser. Den trend har lavprisflyselskaberne været med til at skabe, og har også i erhvervslivet vundet indpas.

Endelig har det også en betydning, at klassebetegnelsen Business Class ikke optræder i virksomhedernes rejsestatistikker.En rejse på Business Class indenfor Europa kan ellers fåalle advarselslamper til at lyse rødt i de “compliance“ rapporter, som virksomhedernes indkøbsansvarlige benytter sig af for at sikre, at gældende rejsepolitikker bliver efterlevet. Et SAS Plus produkt vil fremover blive registreret som et Economy-produkt, og vil lettere kunne gå igennem virksomhedernes kontroller.

SAS har endnu ikke ønsket at oplyse detaljer om prissætningen på det nye klassekoncept.