Endnu en SAS-rutelukning til København

SAS fortsætter med at skære ned på luftbroen mellem de finske regioner og København. Næste rute, der må lade livet er fra Vaasa. Dermed har SAS indenfor den seneste måned taget beslutning om at lukke fire direkte finske ruter til København.

Nedlukningen af de finske SAS-ruter til København forsætter med uformindsket styrke. Beslutningen om at gøre SAS-datterselskabet Blue1 til produktionsselskab har absolut ikke været til gunst for Københavns Lufthavn. Der er nemlig udsigt til en markant nedgang i væksten af transferpassagerer til og fra Finland.

Den 3. december lukkes ruten fra Lappeenranta til København, og fra den 7. januar vil der ikke længere være SAS-flyvninger mellem Oulu og København. Næste rutelukning finder sted den 4. februar næste år, hvor ruten fra Tampere til København vil blive opgivet. Endelig har SAS netop besluttet, at ruten fra Vaasa til København skal ophøre den 31. marts næste år.

“Vi har ikke i øjeblikket planer om yderligere lukninger,“ hed det for blot en uge siden fra pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS. Men med beslutningen om at lukke ruten fra Vaasa, kom det ikke til helt at holde stik.

Kun to ruter i sommertrafikprogrammet
Ruterne fra Kittila og Ivalo til København, der er planlagt til at blive åbnet i løbet af det igangværende vintertrafikprogram,er heller ikke at finde i sommertrafikprogrammet, der indledes den 31. marts. Tilbage er blot to ruter fra henholdsvis Turku og Helsinki, hvor der efter den oprindelige plan skulle have været i alt otte ruter fra finske lufthavne til København.

Fra Turku vil SAS flyve to gange dagligt med Bombardier CRJ900-fly, mens Helsinki-København ruten har udsigt til 60 ugentlige afgange i hver retning, således at der bliver 10 flyvninger på hverdage. Helsink-ruten betjenes primært med Boeing 717-fly fra Blue1.

Beslutningen om at lukke de finske ruter har ikke vakt begejstring i Københavns Lufthavn, der ved udgangen af september måned i år har budt velkommen til 100.000 nye finske passagerer, hvilket svarer til en vækst på 25 procent i forhold til samme periode året før.

Læs også:

SAS lukker finske ruter til København

Finsk luftbro til CPH svækkes

Københavns Lufthavn skal være hub for Blue1