Et ATR 72-500-fly fra det konkursramte Darwin Airline (Etihad Regional). Foto: Kambui

Endnu et europæisk flyselskab er konkurs

Det regionale schweiziske flyselskab Darwin Airline – der tidligere hed Etihad Regional – er gået konkurs kun fire måneder efter, at selskabet fik ny ejer.

Europæisk luftfart er igen ramt af en kedelig konkurs.

Darwin Airline er blevet erklæret insolvent, og det Lugano-baserede schweiziske flyselskab er dermed et af de efterhånden mange europæiske selskaber, der må give fortabt i 2017.

Konkursen sker blot fire måneder efter, at Darwin Airline fik ny ejer. I perioden fra 2014 til 20. juli 2017 ejede det Abu Dhabi-baserede flyselskab Etihad Airways 33,3 procent af Darwin Airline, og flyselskabet fløj under navnet Etihad Regional.

Den luxembourgske kapitalfond 4K Invest, der også ejer det slovenske flyselskab Adria Airways, købte i juli imidlertid hele Darwin Airline – inklusive Etihads andel. 4K Invest indledte straks en omstrukturering af flyselskabet, og der var angiveligt optimisme og en spændende fremtid i vente.

Lovende start blev ødelagt
Det blev også en lovende begyndelse på omstruktureringen, men Darwin Airline er ”stødt på flere ugunstige markedspåvirkninger”, lyder det, ifølge Air Transport World, i en erklæring fra flyselskabet. Darwin Airline indgår nu i en insolvensprocedure svarende til den amerikanske Chapter 11-beskyttelse, hvor virksomheder – mens rekonstruktionen står på – kan søge ly for sine kreditorer.

Alitalia blev erklæret insolvent i maj i år, og Darwin Airline er blandt andet blevet udfordret ved, at alle forretningskontrakter med det italienske flyselskab blev opsagt. Også det tyske flyselskab airberlin blev insolvent tidligere på året, hvilket også har medvirket til faldet for Darwin Airline.

”Den uventede insolvens i airberlin i august 2017 førte desuden til betydelige negative konsekvenser som for eksempel stor gæld, tab af eksisterende forretning og fremtidige forretningsmuligheder,” skriver Darwin Airline i en erklæring.

Alitalia og airberlin var også delvist ejet af Etihad Airways, der dermed har haft en ejerandel i tre nu konkursramte europæiske flyselskaber.

Operatørlicens er inddraget
Dagen efter, Darwin Airline indgik i insolvensprocedure, har flyselskabet midlertidigt fået suspenderet sin operatørlicens af den schweiziske tilsynsmyndighed Federal Civil Aviation Office (FOCA). Darwin Airline arbejder nu på at få licensen tilbage.

Det schweiziske flyselskab forsøger at redde så mange job som muligt, og man vil give andre flyselskaber mulighed for at wet-lease selskabets fly, samtidig med at Darwin Airline blandt andet vil tilbyde vedligehold af egne fly.

”Disse operationer kræver mellem 100 og 120 ansatte hos Darwin Airline. Virksomheden mener, at disse trin vil danne grundlag for videreførelse af virksomhedens aktiviteter og fremtidige operationer,” lyder det.

Darwin Airline råder over i alt 10 fly – herunder seks Saab 2000 og fire ATR 72-500-turbopropfly. Danmark har også fået en snert af Etihad Regional, da der fra slutningen af april 2016 kom Etihad Regional-rutenumre på airberlins operationer mellem Berlin Tegel og Billund Lufthavn.

Foruden Alitalia, airberlin og Darwin Airline er også det britiske flyselskab Monarch Airlines gået konkurs i år. Det skete i oktober.

 

Relaterede artikler:

Etihad Regional skal flyve Billund-Berlin

Etihad Regional tvunget til at lukke ruter

Etihad-samarbejde fra Billund

Etihad Regional forulykkede på en af de første flyvninger

EU-Kommission blåstempler Etihad-ejerskab

x

Læs Også

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

En tidligere SAS-chef kommer til at spille en central rolle, når Alitalia i det næste halve år sandsynligvis skal rekonstrueres og sælges til Lufthansa.

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Airbus A380 fra Gatwick til Heathrow

Det tog 16 minutter for et stort A380-800 fly fra Etihad Airways at flyve fra Gatwick Airport til Heathrow Airport.