Endnu et skridt på vejen mod Norwegians Dreamliner-debut

Norwegian har valgt at overlade vedligeholdelsen af deres nye Boeing 787 Dreamlinere til producenten selv. Samtidig rykker tidspunktet for åbningen af salget nærmere, og Norwegian fastholder, at der stadig planlægges med ruter fra Norge, Sverige og Danmark.

Når Norwegian næste år efter planen modtager de første eksemplarer af de i alt seks Boeing 787 Dreamlinere, som selskabet har enten købt eller leaset, så vælger det norske lavprisselskab at gå med livrem og seler, når det kommer til vedligeholdelsen af flyene.

De første Boeing 787’ere blev sat i drift hos japanske ANA i 2011, og Norwegian bliver en af de første europæiske kunder, der modtager flyene. For at sikre at vedligeholdelsen af de nye avancerede fly er i top, har Norwegian valgt at lade Boeing selv tage sig af al vedligeholdelse fra levering af det første fly i starten af 2013 og 12 år frem.

”Der er ingen tvivl om, at Boeing kender den nye Dreamliner-flytype bedre end nogen andre. For Norwegian er det vigtigt at sikre, at vi har det allerbedste vedligeholdelsesprogram, når vi starter vores nye langdistancesatsning op. Vi har klare, fælles interesser med Boeing, når det gælder om at vise, hvad denne nye flytype kan, specielt i forhold til driftssikkerhed og kundeoplevelse. Samtidig er det vigtigt for os at have kontrol over omkostningerne,” siger operativ direktør i Norwegian, Asgeir Nyseth.

Fast pris

Med hjælp fra et globalt team af reservedelsleverandører og udbydere af flyvedligeholdelse og -reparation,tilbydes Norwegian det såkaldte ”Gold Care”-vedligeholdelsesprogram hos Boeing. Det sikrer luftfartsselskabet support til en fast pris baseret på antallet af flyvetimer.

”Den omfattende vedligeholdelsesaftale, ”Gold Care”, bygger på vores langvarige forhold til en vigtig kunde som Norwegian. Selskabet bruger allerede i dag Boeings systemer og vedligeholdelsesudstyr på deres nuværende 737-800-flåde”, siger Lou Mancini, Senior Vice President, Commercial Aviation Services hos Boeing.

Salg af billettter rykker nærmere

De seneste meldinger fra Norwegian lyder, atdet første af selskabets Dreamliner-fly vil gå i luften i foråret 2013.

Herudover forventes billetsalget til de nye interkontinentale ruter at blive indledt i løbet af den kommende sommer.

Der har været mange spekulationer om, hvor de nye Dreamliner-fly skal have base, og hvilke destinationer, der skal flyves til. Norwegian er gennem se seneste to år blevet citeret for at sige, at følgende lufthavne kunne være en mulighed: Berlin, Bergen, København, Oslo, Stockholm og Aalborg.

“De endelige ruteplaner er ikke helt fastlagt, men vi planlægger både fra Danmark, Sverige og Norge. Tidspunktet er imidlertid afhængig af flyleverancen,“ siger Norwegianskommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.dk.

Men intet er sikkert, før det første Norwegian-fly går på vingerne på en ordinær ruteafgang. I mellemtiden er der masser af muligheder for“gratis gæt“ fra presse, kommentatorer, analytikere og andre, der følger selskabet tæt.

Og endelig har Norwegian-chefen Bjørn Kjos også på underfundig vis brugt ordet “formentlig“ i de mange tilfælde, han har skullet kommentere langruteplanerne. Det er bestemt heller ikke forpligtende, og er således også en “gratis omgang“, der blot skal styrke offentligeheds interesse for selskabet.