SAS CRJ900 opereret af CityJet. (Foto Charlotte | Readyfortakeoff.se)

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Det kniber stadig med at tjene penge i det irske regionale flyselskab CityJet, der i dag er den største underleverandør for SAS med op til 25 fly beskæftiget hos det skandinaviske flyselskab.

CityJet har netop offentliggjort årsrapporten for 2016, og den viser et underskud på 30,2 mio. euro før skat, hvilket svarer til omkring 225 mio. danske kroner. Et underskud i samme størrelse blev også realiseret i 2014, mens 2015 viste et underskud på 10 mio. euro (75 mio. danske kroner).

Det irske flyselskab har været igang med en større transformation fra at være ruteflyselskab, der selv solgte billetter, til at være wetlease-operatør på vegne af flyselskaber som SAS, Brussels Airlines, Air France og KLM. I dag beskæftiger CityJet alene 34 fly for de nævnte selskaber.

Årsagen til det relativt store underskud, der udgør 15 procent af omsætningen på 198,2 mio. euro (1.477 mio. kroner), skal findes i den store ekspansion i Skandinavien, hvor CityJet har etableret baser, hvilket har afstedkommet en række ekstraordinære omkostninger til omskoling af piloter og finansiering af de otte Bombardier CRJ900-fly, der blev anskaffet i 2016 til at betjene SAS-ruterne.

“Der er sket betydelige fremskridt i 2016 med omstrukturering af CityJet fra hovedsagligt at være ruteoperatør til overvejende at være wetlease-operatør, selvom vi stadig har et betydeligt trafikprogram i ruteforretningen,” siger Pat Byrne, der er selskabets arbejdende bestyrelsesformand.

Tror på lønsom fremtid
I løbet af 2017 modtager CityJet yderligere 14 fly, og det vil bringe flåden op på 43 enheder. Lidt flere end halvdelen opereres på vegne af SAS fra baserne i Skandinavien og Baltikum.

CityJet overtog i slutningen af 2015 aktiviteterne i SAS-selskabet Blue1 i Finland, ligesom aktiviteterne i danske Cimber blev indlemmet i det irske flyselskab i begyndelsen af indeværende år. Det nye aftale med SAS, der løber i seks år fra den 1. februar 2017, skal være med til at sikre en positiv bundlinje i de kommende år.

“Set i lyset af vanskelige markedsvilkår og et stort vækstforløb er vi tilfredse med de betydelige fremskridt, der er gjort i 2016, og mens yderligere integration og omstrukturering finder sted i år, er vi overbevist om, at der er en lønsom fremtid for selskabet,” lyder det fra Pat Byrne.

Lønsomhed vil givetvis også være vigtigt for SAS, der har gjort hele sin regionale jetproduktion afhængig af CityJet. Derfor følger SAS og nøje med i den økonomiske udvikling i det irske flyselskab.

“Spørgsmålet om risiko har vi drøftet en del, og vi skal sikre, at begge flyselskaber vokser i fællesskab. CityJet overtog Blue1, og der har de gjort et rigtig godt stykke arbejde. Vi mener, at det er en meget stærk og seriøs partner. Det er en af de store vindere i markedet, og vi vil gerne være i et tæt samarbejde med en vinder,” sagde koncerndriftschef Lars Sandahl Sørensen fra SAS tidligere på året til CHECK-IN.dk.

CityJet beskæftiger i dag 1.250 ansatte mod 812 i 2016 og 506 året før.

 

Relaterede artikler:

CityJet bekræfter ordre på SAS-fly

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

Endnu et underskud fra største SAS-leverandør

x

Læs Også

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

Ingen gensyn med Bordeaux-rute i CPH

Næsten 6.000 passagerer benyttede sidste sommer Air France-ruten mellem København og Bordeaux. I år må de se sig om efter andre muligheder.

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

Billund Lufthavn får rute til Wien

Fra midten af november måned vil Billund Lufthavn være i stand til at tilbyde fire ugentlige flyvninger til Wien med et af Europas største lavprisflyselskaber.