Esbjerg Lufthavn fylder 40 år

Den 4. april 1971 åbnede Esbjerg Lufthavn officielt og lufthavnen kan dermed i dag fejre 40 års jubilæum. De fire årtier har budt på både op- og nedture, men den vestjyske lufthavn holder stædigt ved.

Kommer man fra Kolding via Motorvej E 20 skal man blot tage afkørsel 74, hvorefter man kommer direkte til parkeringspladsen ved Esbjerg Lufthavn. En lufthavn, der idag kan fejre sit 40 års jubilæum.

Den4. april 1971 var nemlig den officielle indvielse af Esbjerg Lufthavn, der ligger blot10 minutters bilkørsel fra Esbjergs centrum.Deforgangne fire årtier har budt på både op- og nedture, men den vestjyske lufthavn holder stædigt ved.

Faktisk havde Esbjerg allerede i flere år haft en anden lufthavn, nemlig ved Kjersing, som i dag er en del af Esbjerg by. Den lufthavn blev etableret helt tilbage i 1937, og havde i en periode flyvninger til bl.a. Hamburg og Ry Flyvedplads ved Silkeborg.

På grund af byens udvikling og ikke mindst de spæde tiltag til et dansk olieeventyr ude i Nordsøen, opstod der efterhånden et behov for en ny og større lufthavn.Græsbanen på den gamle lufthavn kunne heller ikke tiltrække jetfly, som blev stadig mere populære.

I december 1968 besluttede Esbjergs byråd anført af borgmester Henning Rasmussen derfor at etablere en ny lufthavn. Placeringen blev valgt tæt ved Korskroen, hvor hovedvej 1 og hovedvej 11 krydsede hinanden.

Den officielle indvielse af den nyeEsbjerg Lufthavn foregik 4. april 1971, og SAS etablerede straks to daglige afgange med jetfly til København. Denne ruteflyvning blev senere varetaget af Maersk Air i tyve år frem til 1999.

Efter åbningen af den faste forbindelse over Storebælt opgav det A.P. Møller-Mærsk-ejede luftfartsselskab driften af ruten. Cimber Air forsøgte at videreføre flyvningerne, men efter blot fem måneders drift måtte også Cimber Air erkende det økonomisk uholdbare i ruten.

I dag er der ingen indenrigsflyvninger fra Esbjerg Lufthavn, der til gengæld er stærkt afhængig af offshore-industrien. IsærMærsk Olie og Gas stod for opbygningen af de danske olie- og gasfelter og har i tidens løb fløjet tusindvis af ansatte med helikopter ud til boreplatformene.

Fra april 2001 til oktober 2007 fløj Ryanair omkring 500.000 passagerer på udenrigsruten fra Esbjerg til London-Stansted lufthavnen. Siden flyttede Ryanair sine aktiviteter til den konkurrerende Billund Lufthavn.

Esbjerg Lufthavn har dog fortsat to udenrigsruter. Der er således afgange mandag til fredag kl. 13.15 og søndag kl. 17.15 mod Aberdeen med det Lufthansa-ejede britiske bmi. Og samtidigflyver Danish Air Transport i alt 16 ugentlige afgange mellem Esbjerg og den norske olieby Stavanger. Begge udenrigsruter har således en klar sammenhæng med offshore-trafikken til Nordsøen.

I nyere tid toppede lufthavnen i 2006, hvor der var 196.000 ankommende og afrejsende passagerer. I 2009 var tallet faldet til under 95.000.

Esbjerg Lufthavn er en del af Esbjerg Kommune, og det erlufthavnschef Peter Bay, der i dag står i spidsen for den jubilerende lufthavn.