Esbjerg: Store forventninger til indenrigsrute

Oven på et 2014 med 13 procents passagervækst forventer Esbjerg Lufthavns direktør 25 procents vækst i 2015, som især skal komme fra den kommende indenrigsrute.

Uden en indenrigsrute og med kun to mindre udenrigsruter snævert målrettet olieindustrien, så er Esbjerg Lufthavn ikke den danske lufthavn, der tiltrækker sig mest opmærksomhed på landsplan. Målt på antal passagerer, der årligt går gennem den kommunalt ejede lufthavns terminalbygning, så er der dog tale om en lufthavn, der har flere passagerer end Sønderborg Lufthavn og omtrent ligeså mange som i Karup Lufthavn.

Det skyldes især en ting. Det er olieefterforskningsaktiviteterne og olieproduktionsaktiviteterne i Nordsøen. Lufthavnen tegner sig nemlig for størstedelen af helikoptertrafikken til og fra oliefelterne. Oliearbejdere og ingeniører, der skal ud til Thyra, Gorm, Siri, Syd Arne og lignende udgjorde da også over 75 procent af passagererne i 2014.

I alt gik omkring 120.000 passagerer gennem lufthavnen i 2014. Det er en vækst på 13 procent i forhold til 2013. Det skyldes især øget aktivitet i oliesektoren. Således rejste over 90.000 passagerer i 2014 mellem Esbjerg Lufthavn og Nordsøfelterne. Det er en fremgang på mere end 12 procent i forhold til året før.

Snæver målgruppe
Foruden Nordsø-ruterne, så har Esbjerg Lufthavn også to udenrigsruter. Det er dog ruter, som har en megen snæver målgruppe – olieindustrien. Således flyver bmi regional mellem Esbjerg og Storbritanniens olieby nummer ét, Aberdeen, mens Danish Air Transport flyver til Norges olieby nummer ét, Stavanger, via Billund.

Det er ikke muligt kun at flyve Esbjerg – Billund eller Billund – Esbjerg, så på trods af mellemlandingen i nabolufthavnen, så har Esbjerg i dag ikke en indenrigsrute. Det bliver der lavet om på den 2.marts, når selskabet Es-Air går i luften.

En række lokale Esbjerg-virksomheder står bag initiativet, der vil genåbne den indenrigsrute til København, som olie- og fiskeribyen ikke har haft siden 2000. Ruten ligger allerede nu til salg i GDS-systemerne og senere i denne uge forventer Es-Air at åbne for billetsalg på deres hjemmeside.

En aktiv partner
Når forbindelsen til hovedstaden bliver genoprettet, så forventer lufthavnen, at det vil smitte kraftigt af på passagertallene.

”Vi forventer at den nye indenrigsrute vil generere mellem 20.000 og 25.000 nye passagerer i 2015. Så hvor vi har haft et rigtig godt 2014, så bliver 2015 endnu bedre,” siger Esbjerg Lufthavns direktør, Anette Bendixen.

Esbjerg Lufthavn, der er ejet af Esbjerg Kommune, er en aktiv partner i projektet omkring etableringen af indenrigsrute og skal stå for at varetage billetsalg og kundeservice for Es-Air, der har hyret Jet Time til at flyve for dem.

En sand rutsjebanetur
Kombinationen af indenrigsruten og fortsat vækst i olieaktiviterne får Anette Bendixen til at spå, at lufthavnen i 2015 vil runde 150.000 passagerer.

Esbjerg Lufthavn har de seneste 10 år været igennem en sand rutsjebane tur med hensyn til antallet af passagerer. Fra 2000 til 2007 fløj Ryanair regelmæssigt mellem Esbjerg og London Stansted. Det betød at lufthavnen hvert år havde tæt på 200.000 passagerer, hvoraf omkring halvdelen var Ryanair-passagerer. Da Ryanair forsvandt faldt antallet af passagerer til under 100.000 om året, med 2010 som det absolutte lavpunkt med 84.000 passagerer.