Estisk flyselskab får nyt nordisk navn

Estlands nye statsejede flyselskab, der overtog efter Estonian Air, får et nyt navn, der leder tankerne hen på Norden – som Estland ikke er en del af.

Efter omkring fire måneder som Nordic Aviation Group finder det estiske flyselskab, at tiden er inde til at få nyt navn. Således hedder selskabet fremover Nordica og vil udrulle det nye navn og tilhørende brand i forbindelse med overgangen til sommerfartplanen i slutningen af marts.

Flyselskabet er ejet af den estiske stat, som havde det liggende klar i skuffen, da Estonian Air i starten af november sidste år måtte dreje nøglen om. EU-Kommissionen forlangte at ulovlig statsstøtte fra den estiske stat skulle betales tilbage. Det kunne Estonian Air ikke og derfor måtte selskabet lukke.

Ganske få dage efter konkursen var Nordic Aviation Group klar til at overtage mange af Estonian Airs ruter med hjælp fra især slovenske Adria Airways, der stiller driftstilladelse til rådighed og opererer flere af Nordic Aviation Groups fly. Desuden er selskaber som britiske bmi regional og Carpatair fra Rumænien underleverandører til Adria Airways og Nordic Aviation. I januar fik selskabet sit første eget fly – som Adria Airways står for at operere.

Ikke en del af Norden
Den geografiske region Norden består normalt af fem lande; Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island med tilhørende selvstyrende områder. Estland er således ikke en del af Norden, men et land i Baltikum.

AirBaltic er imidlertid navnet på nabolandet Letlands flyselskab. Og i Estland føler man sig ret nordiske.

Knap 500 mennesker kom med forslag til nyt navn til flyselskabet. Bestyrelsen diskuterede 20 forskellige navne og landede altså på et navn – Nordica – der om noget signalerer Norden.

Syv nye ruter
Nordica har planlagt at åbne hele syv nye ruter i marts, april, maj og juni i år. Den 27. marts åbnes ruter fra Tallinn til Paris Charles de Gaulle og Wien med henholdsvis tre og fire ugentlige flyvninger med CRJ900-fly. To dage senere åbnes en rute til Berlin Tegel med fire ugentlige flyvninger, som senere øges til seks ugentlige flyvninger med CRJ700 og CRJ900 fly.

I midten af april åbnes to ruter til Nice i Sydfrankrig og Rijeka i Kroatien med hver en ugentlig flyvning med CRJ900. Det udvides til juni til henholdsvis to og tre ugentlige flyvninger i sommerhøjsæsonen. I slutningen af maj åbnes to ruter fra Tallinn til Edinburgh i Skotland og Odessa i Ukraine. De vil også blive betjent med CRJ900-fly.

Paris, Nice, Rijeka, Edinburgh og Odessa bliver sommerruter, mens Berlin og Wien efter planen skal opereres året rundt. De syv nye ruter vil supplere selskabets eksisterende ruter til Amsterdam, Bruxelles, Kiev, München, Oslo, Stockholm, Trondheim og Vilnius. Selskabet lagde ud med også at flyve mellem København og Tallinn, men lukkede ruten igen efter mindre end en måned.