Et sidste farvel til Mette Viking

22-årige Mette Vikings sidste rejse efter et langt arbejdsliv i SAS til ophugningen i USA, blev detaljeret beskrevet på sociale medier af entusiastisk SAS-kaptajn.

Brugere af det sociale netværk Twitterhar i de forgangnedage kunnet følge Mette Viking på sin sidste rejse mod ophugning i USA. Mette Viking er navnet på et MD-81 fly fra SAS, der har forladt jobbet som arbejdshest for det skandinaviske luftfartsselskab for at ende sine dage som reservedele for andre amerikanske MD-fly. Hendes mere officielle navn er OY-KHM.

Mette Vikings rejse fra Skandinavien til ophuggeren i Memphis, Tennessee blev dokumenteret flittigt af SAS-piloten Christer Lundström, der sammen med en kollega har haft ansvaret for at følge den knap 23 år gamle dame den sidste vej over Atlanten.

På Twitter har Christer Lundström under navnet “@SasCaptain“ de seneste dage holdt sine ”følgere” opdateret om turen fra Oslo over Keflavik på Island og Bangor på det allerøstligste USA til Memphis.

Pitstop i Bangor
Turen startede mandag i Oslo, da Mette Viking, med rutenummer SK9198, lettede med kurs mod Island. Efter en kort optankning af brændstof, kaffe og kort, påbegyndte besætningen den fem timer lange flyvning over Atlanterhavet til Bangor, der er en af de mest østlige lufthavne på hele det nordamerikanske kontinent og derfor en lufthavn, der ofte bruges som pitstop når ikke-langdistancefly skal krydse ”dammen”.

Bangor bruges desuden ofte af langdistancepassagerfly til at ”diverte” til, hvis vejret er dårligt på ankomstdestinationen, flyet oplever mekaniske problemer, bliver udsat for en bombetrussel, har urolige passagerer ombord eller lignende. Hovedparten af de fly, som uplanlagt lægger vejen forbi Bangor, har for lidt brændstof til at nå frem til deres oprindelige destination og må derfor ned i Maine-lufthavnen og tanke.

I Bangor overnattede fly og besætning til tirsdag, hvor turen gik ned til Memphis. Efter at have sagt farvel til Mette Viking, der har fløjet for SAS igennem alle sine knap 23 år i luften, tager Christer Lundström og hans kollega ned til Miami et par dage, inden turen går hjemover igen.

Eneste større europæer
I december sidste år stoppede Alitalia med at bruge MD-80 fly. Dermed er SAS det eneste tilbageværende større europæiske flyselskab, som stadig opererer MD-80 flyene. Men det varer under år inden også SAS er færdig med MD’erne.

I starten af december sidste år stoppede SAS dog med at operere MD-80’erne fra selskabets base i Stockholms Arlanda lufthavn og nu bruger SAS kun flyene til operationer fra København.

”I løbet af 2013 faser vi dem gradvist ud, således at vi efter sommeren står med fem tilbage. Til december næste år har vi tre, som vi stopper samtidig, da det er for omkostningstungt at holde mindre end tre i luften,” forklarede Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, i december sidste år til CHECK-IN.dk.

Mette Viking i Bangor, Maine inden den allersidste flyvning. Foto: Christer Lundström, SAS.