EU frygter græsk monopol

EU-Kommissionen er skeptisk over for Star Alliance-medlemmet Aegean Airlines’ køb af lokalrival.

I Grækenland arbejder luftfartselskabet Aegean Airlines, der blev Star Alliance-medlem i 2010, på at få lov til at købe lokalrivalen, Olympic Airlines. Aegean’s tanke er at en konsolidering vil skabe en mere rentabel forretning.

Men for at få lov til det, så skal selskabet have EU-Kommissionens blå stempel. Og i Bruxelles er man bekymret for, at en Aegean-overtagelse af Olympic Airlines vil betyde væsentlig mindre konkurrence på især de græske indenrigsruter.

Efter at have set nemmere på opkøbsplanen gennem det seneste halve år, så har EU-Kommissionen nu indledt en såkaldt ”fase 2”-undersøgelse, hvor man går et spadestik dybere og grundigt analyserer de eventuelle konsekvenser inden Kommissionen kommer med sin vurdering.

Hos Aegean har man taget ja-hatten på og sætter pris på at EU-Kommissionen går grundigt til værks.

“Vi sætter pris på den tid, kræfter og de ressourcer, som EU-Kommissionen har dedikeret og fortsat vil afsætte i denne proces. Vi vil fortsætte med at samarbejde konstruktivt med kommissionen for at opnå den nødvendige synergi og samtidig beskytte forbrugernes interesser,” siger Eftichios Vassilakis, næstformand for bestyrelsen i Aegean, og fortsætter:

”Den seneste negative udvikling i vores region bidrager til en hidtil uset recession og øger behovet for et græsk luftfartsselskab med passende omfang, således at vi kan være konkurrencedygtige, levedygtige og i stand til at støtte den lokale økonomi.”

25 procents reduktion
Aegean har allerede har reageret på forbrugernes behov i Grækenland ved at reducere dets gennemsnitlige indenlandske billetpriser med over 25 procent i forhold til 2009, på trods af væsentligt højere brændstofpriser.

Det privatejede græske selskab opererer en flåde bestående af i alt 29 Airbus A320, A321 og A319-fly på græske indenrigsruter og europæiske ruter. Den omfattende økonomiske krise i demokratiets fødeland, kan også aflæses hos Aegean, der kom ud af 2012 med et resultat før skat på omkring minus 80 mio. danske kroner, en omsætningsnedgang på 2 procent og et passagertal, der faldt fra 6,5 mio. passagerer i 2011 til 6,1 mio. passagerer i 2012.