- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EU godkender ATP´s køber af aktier i CPH

EU-Kommissionen har ingen problemer med, at ATP køber sig ind i Københavns Lufthavn og får lufthavnen tilbage på 'danske hænder'.

En vigtig milepæl på vejen hen i mod at få Københavns Lufthavn ”tilbage på danske hænder” er blevet passeret. EU-Kommissionen har nemlig godkendt, at den danske pensionskasse ATP køber hvad der svarer til 26,9 procent af Københavns Lufthavn af den australske kapitalfond Macquarie.

Nu venter blot en godkendelse fra de danske konkurrencemyndigheder inden lufthavnen igen er på danske hænder. I dag ejer Den Danske Stat 39,2 procent af lufthavnen, mens australierne sammen med en canadisk pensionskasse sidder på 57,7 procent.

Fonden har været medejer af Københavns Lufthavn siden slutningen af 2005 og har været med til at formulere den meget omstridte udbyttepolitik, hvor hele nettooverskuddet er blevet betalt tilbage til aktionærerne efter hvert afsluttet regnskabsår.

Trækkes færre penge ud
I september meddelte ATP, at man havde købt Macquarie ud for omkring 10 mia. kroner. ATP ville dengang ikke afvise, at der fremover skal trækkes færre penge ud af Københavns Lufthavn.

”Vi har ikke umiddelbart nogen holdning til hvad den konkrete pay-out ratio skal være i fremtiden. Men bare fordi den har været høj tidligere, så skal den ikke nødvendigvis være det i fremtiden,” sagde ATP-direktør Christian Hyldahl i september til CHECK-IN.dk.

Han pegede på, at ATP har betalt Macquarie hvad der svarer til omkring 20 gange lufthavnens indtjening i 2016, hvilket svarer til en forrentning på fem procent.

”Så derfor er det klart, at vi forventer et lavere afkast end Macquarie gjorde,” pointerede Christian Hyldahl.

Længere tålmodighed
Hvis pay-out ratio’en skal sættes ned, så er det noget ATP skal blive enige med den canadiske pensionskasse OTPP om. De ejer 30,8 procent af CPH og Macquarie og OTPP forvalter deres ejerskab af CPH gennem det fælles selskab Kastrup Airport Parents. På den måde ejer de i fællesskab 57,7 procent af aktierne i lufthavnen – hvilket gør dem til hovedaktionær, som blandt andet kan diktere udbyttepolitikken.

Christian Hyldahl regnede dog med, at OTPP ville være til at tale med.

”Ligesom os, så er OTPP som pensionskasse en langsigtet investor, der har længere tålmodighed end en kapitalfond som Macquarie,” påpegede Christian Hyldahl i september, da ATP-købet blev offentliggjort.

Opkøb af egne aktier
Den Danske Stat ejer fortsat 39,2 procent af Københavns Lufthavne A/S, mens private og udenlandske institutionelle investorer sidder på 3,2 procent af aktierne. Lufthavnen var fra sin fødsel i 1925 statsejet, men Staten solgte i 1994 de første 25 procent af sine aktier som led i en delvis privatisering. I 1996 og 2000 solgte staten aktieposter på yderligere henholdsvis 24 procent og 17 procent. Frem til 2006 blev Statens ejerandel gradvist øget til 39,2 procent som følge af CPH’s opkøb af egne aktier.

ATP forventede i september, at aftalen blev gennemført i fjerde kvartal 2017 og at transaktionen vil føre til udstedelse af et pligtmæssigt købstilbud til alle aktionærer i CPH samt afholdelse af en ekstraordinær generalforsamling.

 

Relaterede artikler:

ATP: Ikke behov for stort CPH-afkast

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

De kan blive medejere af CPH

Australsk kapitalfond vil sælge aktier i Københavns Lufthavn