EU-kommissær roser Ryanair

På trods af mere end 10 års strid mellem EU-Kommissionen og Ryanair om ulovlig statsstøtte, er EU’s transportkommissær Siim Kallas ikke bange for at rose Ryanair.

I mere end 10 år har EU-Kommissionen forsøgt at få sat en stopper for det, som de mener er lokale lufthavne og myndigheders ulovlige og konkurrenceforvridende støtte til det irske lavprisselskab Ryanair.

EU-Kommissionen undersøger i øjeblikket mellem 25 og 30 tilfælde, hvor kommissionen mistænker lokale lufthavne og myndigheder for at give Ryanair lidt for favorable vilkår, som konkurrenterne ikke har mulighed for at få.

Kommissionen vil fortsætte kampen mod Ryanair og selskabets karismatiske topchef Michael O’Leary, der gør en dyd ud af at håne EU-Kommissionen. Men EU’s transportkommissær, Siim Kallas, mener også, at Ryanair bør have anerkendelse for sit arbejde.

“Man bør også anerkende, at Ryanair har givet mange, der eller ikke havde råd til det, mulighed for at rejse,“ siger Siim Kallas til CHECK-IN.dk, da han mandag aften sidder i Københavns Lufthavn og venter på flyet til Bruxelles efter en lang dag i det københavnske.

Ikke sort-hvidt
Selvom støtten fra lokale og regionale lufthavne og myndigheder efter EU-Kommissionens opfattelse er ulovlig, så er tingene ikke så sort-hvide som de måske ser ud.

“Ryanair har for mange lokale lufthavne været en livline, som har skabt vækst og arbejdspladser i området,“ siger Siim Kallas.

Derfor handler det om, at få hensynet til fair konkurrence mellem Europas luftfartsselskaber til at gå hånd i hånd med regional udvikling, som også står højt på EU-dagsordenen.

“Vi skal ikke lave transportpolitik gennem retssager. Men i stedet forsøge at få hensynet til den frie konkurrence og den regionale udvikling til at spille sammen,“ forklarer Siim Kallas.

EU-Kommissionen er derfor på vej med nogle retningslinjer for statsstøtte til flyselskaber og lufthavne. På den måde håber Siim Kallas, at der kan skabes klare linjer for hvad der er ulovlig og lovlig støtte, så man dermed undgår at skulle føre retssager mod den ene lufthavn efter den anden.

Aarhus Lufthavn er en af de lufthavne, som EU-Kommissionen undersøger. Ryanair startede med at flyve fra Aarhus i 1999. EU-Kommissionen forventes at komme med en afgørelse senere i år.

Ryanair flyver i Danmark fra Aarhus og Billund.