EU-kommissionen mistænker lufthavne for ulovlig Ryanair-støtte

EU-kommissionen udvider sin 10 år lange undersøgelse af belgisk lufthavn for ulovlig favorisering af Ryanair og kigger samtidig nærmere på en tysk og en fransk lufthavn.

Siden 2002 har EU-kommissionen været efter den belgiske Charleroi-lufthavn, og mistænkt den for at give Ryanair særligt favorable vilkår i lufthavnen. Vilkår som andre selskaber ikke kan få.

I 2008 afviste EU-domstolen kommissionens anklager, men nu er kommissionen tilbage på krigsstien med en ny undersøgelse af lufthavnen. Denne gang mistænker kommissionen de regionale myndigheder for at have givet ulovlig statsstøtte til lufthavnen. Denne støtte kan, ifølge kommissionen, være gået videre til Ryanair.

Tætte relationer
Charleroi-lufthavnen er dog ikke den eneste lufthavn, der er i EU-kommissionens søgelys mistænkt for at have lidt for tætte relationer til Ryanair. Kommissionen har således også besluttet at undersøge den franske lufthavn Angoulême og starte sag nummer to mod Dortmund lufthavnen i Tyskland.

Kommissionen mistænker lufthavnen i Angoulême i det sydvestlige Frankrig for, i 2008 at have givet Ryanair rabatter og markedsføringsaftaler, som har stillet det irske lavprisselskab bedre økonomisk end sine konkurrenter. Samtidig kigger man med skepsis på en række offentlige tilskud til udbygning af infrastrukturen, som lufthavnen har modtaget i perioden fra 2002 til 2012.

Udvider undersøgelse
Endelig udvider kommissionen sine undersøgelser af lufthavnen i Dortmund. I 2007 startede kommissionen en undersøgelse af statsstøtten til lufthavnen og af hvordan lufthavnens gebyrer og afgifter over for luftfartsselskaberne var skruet sammen.

Nu indledes endnu en undersøgelse, der skal se nærmere på et nyt sæt af afgifter, som lufthavnen introducerede i 2009. EU-kommissionen er bekymret for, at afgiftspolitikken i Dortmund kan give luftfartsselskaber, der bruger denne lufthavn, en fordel som konkurrerende luftfartsselskaber ikke har.

I Sverige skal luftfartsselskaber i Malmø Sturup-lufthavnen ikke betale afgifter for andet end security de første fem år selskaberne opererer i lufthavnen. Det er ifølge SAS en klokkeklar favorisering af Ryanair.