Airbus A340-300 fra SAS (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund - Danish Aviation Photo)

EuroBonus-kunder kan flyve med god samvittighed

SAS vil fra den 1. februar CO2-kompensere samtlige flyrejser, der bestilles af de 5,6 millioner EuroBonus-medlemmer. Det svarer til 40 procent af CO2-udledningen.

SAS har besluttet at udvide selskabets CO2-kompensation til at omfatte samtlige flyrejser, der bestilles af omkring 5,6 millioner medlemmer af loyalitetsprogrammet SAS EuroBonus.

Hidtil har SAS kompenseret årligt 11 millioner kroner for samtlige ungdomsbilletter, og nu udvides kompensationsprogrammet til at omfatte omkring 40 procent af den passagerrelaterede CO2-udledning, når EuroBonus-medlemmernes rejser også skal kompenseres.

Kompensation er en del af bestræbelserne fra SAS på at reducere den klimapåvirkende udledning, der rent konkret omfatter flere energibesparende fly og en øget brug af biobrændstof i det omfang, at det er muligt.

“Vores mest loyale kunder og hyppige rejsende deler vores ønske om mere bæredygtige flyvninger. Vores kunder, som rejser til, fra og rundt i Skandinavien, skal vide, at SAS hver eneste dag bestræber sig på at mindske vores klimapåvirkning,” siger Rickard Gustafson, der er koncernchef i SAS.

SAS hemmeligholder beløbet
Ifølge SAS er bidraget baseret på statistik, men selskabet ønsker ikke at oplyse størrelsen på beløbet, der indbetales til The Natural Capital Partners, der varetager en række energiprojekter, der erstatter fossile brændstoffer med vedvarende energi.

Selv om SAS ikke ønsker at oplyse beløbets størrelse, vil der sandsynligvis være tale om et beløb på flere hundrede millioner kroner, da der alene på ungdomsbilletter kompenseres et årligt beløb på omkring 11 millioner kroner.

CO2-kompensation for en returrejse fra København til Aalborg er på omkring ni kroner, mens en returflyvning fra København til London koster 12 kroner i CO2-kompensation. Er der tale om en rejse fra København til New York, er kompensationen oppe i 75 kroner for en returbillet.

“CO2-kompensationen er ét blandt flere initiativer i forbindelse med SAS’ arbejde med miljø og bæredygtighed, og det gøres, efter vi har gjort alt, hvad vi kan med den aktuelle teknik for at mindske vores klimapåvirkning,” understreger Lars Andersen Resare, der er bæredygtighedschef hos SAS.

I årets løb vil SAS forenkle endnu mere, så kunderne kan reducere egen klimapåvirkning ved at tilbyde mulighed for at opgradere flyrejsens brændstofforbrug til biobrændstof via SAS salgskanaler på nettet. Frem til år 2030 har SAS som målsætning at sænke CO2-udledningen med 25 procent, hvor der skal bruges biobrændstof i en mængde, der svarer til hele forbruget i indenrigstrafikken i Skandinavien.

 

Relaterede artikler:

Finnair vil også med på miljøvognen

DAT gør indenrigsflyvninger CO2-neutrale

SAS fylder tanken med blomsterbenzin