Europæiske flyselskaber med ny Kina-strategi

Det er ikke længere Beijing og Shanghai, der er i fokus, når de europæiske flyselskaber udvikler passagertrafikken til Kina. En ny ‘major to minor’ strategi leder rejsestrømmen udenom de to trafikknudepunkter.

Alle større flyselskaber i Europa har direkte flyruter til Beijing og Shanghai, der er de to største trafikale knudepunkter i Fastlandskina. Omkring 63 procent af samtlige rejsende til og fra Kina flyver via de to byer, og indregner man Hong Kong vil der være tale om 89 procent af alle rejsende.

Men i de senere år har de europæiske flyselskaber ændret strategien omkring passagerudviklingen til “Riget i Midten“. I stedet for udelukkende at operere efter en “major to major“ strategi, hvor man flyver fra de største lufthavne i Europa til de største lufthavne i Kina, supplerer man i stedet med en “major to minor“ strategi. Det betyder, at man trinvist viol flyve direkte ind til nogle af de 34 byer i Kina, der har mere end en million indbyggere.

Det har Air France-KLM i særdeleshed været eksponent for. Fra Paris-CDG flyver Air France i dag til Guangzhou og Wuhan, mens KLM har Chengdu, Hangzhou og Xiamen på sit rutekort i Kina.

Også Lufthansa har taget hul på denne strategi med en kombineret rute fra Frankfurt til Qingdao og Shenyang. Endelig har Finnair åbnet en helårsrute til Chongquing og en sæsonrute til Xi’an, men det finske flyselskab har destinationerne Kunming, Changsha, Hangzhou og Tianjin i ruteudviklings-pipeline.

‘Anden bølge’ vælger mindre byer
Med den stigende velstand i Kina vælger middelklassen i højere grad at rejse udenlands, hvor mange europæiske rejsemål lokker. Førstegangsrejsende fra Kina til Europa vil typisk gå efter de mest kendte turistmål som London og Paris, men andengangsrejsende vil begynde at udforske alternative destinationer som Beograd, Dublin eller Stockholm.

Det mener professor Wolfgang Georg Arit, der repræsenterer COTRI (China Outbound Tourism Reseach Institute).

“Generelt set vil kineserne sprede deres rejseaktivitet rent geografisk og prøve at finde nye ‘eksotiske’ destinationer, så mindre lufthavne som eksempelvis Beograd vil få flere muligheder for at skabe flyforbindelser til Kina.“

Professoren peger samtidig på, at kineserne i stigende grad vil rejse på skræddersyede eller selvorganiserede rejser frem for de traditionelle pakkerejser, der alle favoriserer de største og mest kendte rejsemål.

I dag er der direkte flyforbindelse fra Kina til eksempelvis Zürich, Wien, København, Stockholm, Berlin, Warszawa, Bruxelles, Rom, Milano, Madrid og Athen udover naturligvis de største hubs i Europa som London, Paris, Amsterdam, Frankfurt og München.

Krav til lufthavne og flyselskaber
Med et stadig stigende antal kinesiske rejsende til de europæiske lufthavne, bliver der stillet støre krav til lufthavne og flyselskaber, der skal lære at tage godt imod en voksende og attraktiv kundegruppe, hvor der er store kultur- og sprogmæssige barrierer.

Kineserne stiller store krav til serviceniveauet, og de forventer, at der er kinesisksproget informationsmateriale, skiltning og guide-bistand til rådighed. Og ombord på flyene mellem Kina og Europa skal der også være sørget for alt for de kinesiske rejsende.

Det har netop Air France opdaget, hvilket nok ikke er tilfældigt, som det største europæiske flyselskab til Kina. I mere end 10 år har Air France haft kinesiske tolke med på flyvningerne til Kina, og det seneste tiltag er et særligt kursus om kinesisk kultur, som samtlige 15.000 kabineansatte i hele selskabet skal igennem.

I kabinen hos Air France annonceres der på mandarin på flyvningerne til det kinesiske fastland, mens kantonesisk benyttes på ruterne til Hong Kong. Også på landjorden står personale klar til at hjælpe de kinesiske rejsende. Således er der guider i Paris-Charles De Gaulle lufthavnen, der skal hjælpe flypassagerer fra Kina med at skifte fly. Også her indgår mandarin og kantonesisk i sprogfærdighederne hos det særlige personale, der har fuld fokus på de kinesiske gæster.

Det har Københavns Lufthavn også fået øjnene op for, idet den danske hovedstadslufthavn satser voldsomt på at skabe de bedste mulige rammer for kinesiske rejsende. Det skal som før nævnt nemlig være med til at tiltrække flere operatører fra Kina til København. Københavns Lufthavn har eksempelvis ansat 17 kinesiske guider, der skal hjælpe de kinesiske rejsende rundt i lufthavnen. Herudover overvejer man i CPH at lave en særlig kinesisk version af hjemmesiden 360.cph.dk for at sikre endnu mere hjælp til gæsterne fra Kina.