Europas største lufthavn får hjælp fra CPH

Københavns Lufthavn skal via sin konsulentvirksomhed rådgive det tyrkiske konsortium iGA om drift af New Istanbul Airport, der åbnes i 2017 og kan have en maksimal kapacitet på 150 mio. årlige passagerer.

Europas femtestørste lufthavn er i dag Atatürk Airport i Istanbul. Lufthavnen har siden 2009 næsten fordoblet det årlige passagertal fra 29,8 mio. til 56,9 mio.i 2015.

Derfor har det været nødvendigt at projektere en helt ny lufthavn, der kan rumme den voldsomme vækst i fremtiden. I 2017 åbner New Istanbul Airport, der fra begyndelsen ventes at tage imod 90 mio. passagerer og samtidig er dimensioneret til 150 mio. passagerer.

Istanbul får dermed Europas største lufthavn, da London-Heathrow i dag har 73,4 mio. passagerer og samtidig har nået sin maksimale kapacitet. På verdensplan bliver den nye tyrkiske storlufthavn også en betydelig aktør, da kun lufthavnene i Beijing og Atlanta med henholdsvis 86,1 mio. og 91,2 mio. årlige passagerer vil være i same liga.

Københavns Lufthanvs konsulentvirksomhed, Copenhagen Airport International (CAI), har sammen med Incheon-lufthavnen i Seoul vundet opgaven med at rådgive selskabet iGA, der skal opføre og drive den nye lufthavn.

En rådgivning, der omfatter strategiudvikling, etablering af virksomhedens organisation og ikke mindst drift af lufthavnen i de første tre år efter åbningen i 2017.

“Vores erfaringer fra den ambitiøse vækstplan Expanding CPH skal vi bruge til at sikre, at den kommende hovedlufthavn i Istanbul bliver drevet effektivt. Samtidig kommer CAI´s mange års erfaringer som medejere af lufthavne i Kina, Mexico og Storbritannien os til gode i det arbejde, vi nu skal udføre i Tyrkiet sammen med Incheon,“ udtaler adminstrerende direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

Rådgivning i flere faser
Kontrakten med iGA er opdelt i fire faser. I første fase skal CAI komme med anbefalinger til operationelle og strategiske overvejelser inden åbningen. Herefter indtræder fase to, hvor rådgivningen omhandler opbygning af organisationen, mens tredje fase handler om klargøring af lufthavnen til drift.

Den afsluttende fase omhandler de første tre driftsår, hvor CPH sender specialister inden for lufthavnsdrift til Istanbul, mens Incheon stiller med kompetence i forhold til IT og vedligeholdelse.

Samarbejdet med Incheon er reguleret i en såkaldt “Airport Partnership Agreement“, som de to lufthavn indgik i slutningen af 2014.

“Incheon er flere gange kåret til verdens bedste lufthavn, og de har i en årrække arbejdet målrettet på at styrke deres position som et af Asiens vigtigste trafikknudepunkter. Vi har fokus på nogle af de samme ting i vores respektive strategier – for eksempel god kundeservice og stærk ruteudvikling,“ understreger Thomas Woldbye.

Gigantprojekt
New Istanbul Airport er under opførelse på et 76,5 mio. kvadratmeter stort omåde mellem landsbyerne Tayakadin og Akpinar ær Sortehavet på den europæiske side af Istanbul. Den nye lufthavnen ligger 35 kilometer fra den nuværend Atatürk-lufthavn og transporttiden fra det centrale Istanbul vil være 25 minutter.

Lufthavnen får flyforbindelse til 350 destinationer og vil betjene 150 flyselskaber. Den nye lufthavn skaber 100.000 direkte jobs og 1,5 mio. jobs i afledte sektorer.

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.