Eurowings A320-200 (Foto: Lufthansa)

Eurowings skærer ned på Düsseldorf-rute til CPH

Eurowings reducerer fra 18 til seks ugentlige afgange på ruten fra Düsseldorf til København, hvorved SAS kommer til at dominere ruten.

Den 15. januar gik Eurowings ind på ruten mellem Düsseldorf og København, som airberlin havde betjent frem til udgangen af oktober sidste år, hvor det store tyske flyselskab lukkede og slukkede efter en konkurs.

Airberlin havde tidligere fløjet fire gange dagligt mellem Düsseldorf og København med Bombardier Q400-fly med plads til 74 passagerer, og da Eurowings tog over, blev de selvsamme fly anvendt, idet Eurowings havde overtaget airberlin-datterselskabet LGW Luftfahrtgesellschaft Walther og dermed leasingaftalen med GE Capital Aviation Services (GECAS), der var ejere af Q400-flyene.

Noget kunne dog tyde på, at Eurowings ikke har den nødvendige flykapacitet til at fortsætte ruten med tre daglige afgange. Der flyves i dag kl. 07.20, 15.00 og 17.55 mellem Düsseldorf og København samt kl. 09.05, 16.55 og 19.50 den modsatte vej. Men det ændrer sig, når sommertrafikprogrammet træder i kraft den 25. marts.

“Vi ønsker fremover at betjene Düsseldorf-København ruten med seks ugentlige flyvninger. Det er endnu ikke klart, hvordan tidtabellen vil se ud i vintertrafikprogrammet 2018/19. Som følge af det nuværende dynamiske miljø, foretager mange flyselskaber i øjeblikket mindre justeringer af deres tidtabeller, herunder også Eurowings,” siger en pressetalskvinde fra Eurowings til CHECK-IN.dk.

Kapacitetsreduktion op til 38 procent
Eurowings vil nemlig fremover skære ned fra 18 ugentlige afgange til blot seks ugentlige afgange. Der fortsættes med et mix af Airbus A319 og A320 på den sene eftermiddagsafgang kl. 18.15 fra Düsseldorf mod København, mens rutenummer EW9195 forlader København kl. 20.20 med ankomst 21.40 i Düsseldorf.

Eurowings-ruten vil således blot være tilgængelig seks dage om ugen – alle ugens dage med undtagelse af lørdag.Kapaciteten vil samtidig være reduceret fra 222 sæder per dag per vej til enten 174 sæder med Airbus A320-200 eller 138 sæder med Airbus A319-100, hvilket svarer til en kapacitetsnedgang på mellem 22 og 38 procent per dag.

Med den kommende retræte fra det tyske Lufthansa-datterselskab, bliver der atter god plads til SAS. I det kommende sommertrafikprogram flyver SAS fire gange dagligt på alle hverdage samt i alt 23 gange om ugen i hver retning. På 10 af afgangene anvender SAS Airbus A320-200 med 174 sæder, mens de øvrige 13 afgange gennemføres med 90-sæders Bombardier CRJ900.

Ifølge Eurowings har der siden airberlin-konkursen, der har været den hidtil største i Europa, manglet 60.000 sæder om dagen i det europæiske luftfartsmarked, og hullerne forsøges i øjeblikket lukket af mange andre flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Airberlin øger fra København til Düsseldorf