FAA ser på Dreamliner-løsning

De amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Authority (FAA), vil nu se nærmere på et Boeing-forslag til at løse problemerne med Dreamlinerens batteri.

På et møde fredag kunne repræsentanter for flyproducenten Boeing præsentere de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Authority (FAA), for et bud på en løsning af problemerne med batterierne ombord på Boeing 787 Dreamliner-flyene.

Drømmeflyet er stadig langt fra at få ophævet sit månedlange verdensomspændende flyveforbud, der har groundet 50 fly og sat leveringen af mange nye fly på standby. Men fremlæggelsen af en løsning er et lille skridt på vejen til at få løst det problem, som har overskygget alt andet i luftfartsindustrien og i særdeleshed hos Boeing og de otte operatører af flyet siden det globale flyveforbud trådte i kraft den 17. januar.

Slanger og glasvægge
Boeing ville ikke sige mere om løsningen og mødet, end at mødet havde været produktivt. Ifølge avisen Seattle Times består Boeings løsningsforslag af fire elementer.

For det første en kraftigere og bedre polstret beskyttelseskasse uden om det lithium-ion batteri, som i et tilfælde er brudt i brand og i et andet tilfælde har udviklet røg. Det var de to episoder i to japanske Dreamlinere i midten af januar, som førte til udstedelsen af flyveforbuddet.

For det andet foreslår Boeing at montere en række slanger, der vil føre brandbare væsker og lignende direkte ud af flyet, hvis der skulle opstå en kortslutning i batteriet magen til den, der førte til en brand i et batteri i et Dreamliner-fly fra Japan Airlines i Boston i januar.

For det tredje foreslår Boeing en monitorering af temperaturen og spændingsniveauet i hver enkel af de otte celler i lithium-ion batteriet. Endelig lægger Boeing op til en bedre adskillelse af cellerne. Det kunne være med glasvægge, der kan tåle høje varmegrader. Den amerikanske havarikommission kom for to uger siden frem til, at branden i Boston opstod, da en battericelle kortsluttede. Væske fra cellen flød over i de andre celler og branden opstod.

Verdens længste flyveforbud
De amerikanske luftfartsmyndigheder nøjedes efter mødet med at sige, at de nu ville se nærmere på forslagene.

”FAA vil vurdere et forslag fra Boeing og vil analysere det nøje. Sikkerheden for flypassagererne har højeste prioritet, og vi vil ikke tillade, at Boeing 787 returnerer til kommerciel drift, før vi er sikre på, at de foreslåede løsningsforslag adresserer de risici, som vi har set med batteriet,” sagde Federal Aviation Authority (FAA) i en udtalelse efter mødet.

Boeing 787 Dreamliner satte lørdag verdensrekord i længste flyveforbud til en hel flytype, da den overhalede DC-10’eren, der havde flyveforbud i 37 dage i 1979 efter en katastrofal ulykke i USA, som kostede mere end 270 mennesker livet.