FAA: Slut med sovende flyveledere

De amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), indfører nu ekstra bemanding i 27 kontroltårne. Det sker efter en række hændelser hvor flyveledere er faldet i søvn på jobbet.

Det er blevet populært at powernappe på arbejdet. Forklaringen er de lange og ofte stressende arbejdsdage, hvor en kort lille lur – en powernap – midt på dagen faktisk skulle kunne give kroppen den energi, der skal til for at klare resten af dagens udfodringer.

Et sted, hvor man absolut ikke må sove, end ikke et øjeblik, er dog i kontroltårnet hos verdens lufthavne. Og netop det har været nødvendigt at indskærpe fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), der nu vil indsætte yderligere personale ved i alt 27 kontroltårne i USA´s lufthavne.

Beslutningen kommer efter flere hændelser, hvor den vagthavende flyveleder i et kontroltårn har sovet på sin post. Det skriver Air Transport World.

Den ekstra bemandig sker i forbindelse med nattevagterne og i de 27 kontroltårne i USA, hvor kun en enkelt person er på vagt på dette tidspunkt.

Beslutningen blev taget prompte da det onsdag morgen blev rapporteret, at den vagthavende flyveleder på Reno/Tahoe International Airport var faldet i søvn, mens et ambulancefly med en patient forsøgte at lande.

Ambulanceflyet kontaktede i stedet kontroltårnet Northern California TRACON og landede sikkert. Den vagthavende flyveleder sov tilsynelandende i omkring 16 minutter, hvor flyet ikke kunne få kontakt med tårnet. Den pågældende medarbejder er nu suspenderet.

Denne seneste hændelse kommer i kølvandet på to andre forhold, hvor vagthavende flyveledere på Washington National Airport og Knoxville Airport ATC tower heller ikke kunne holde sig vågne på jobbet.

Ifølge FAA undersøger man dertil yderligere to andre hændelser med kontroltårne i Seattle og i Texas. De nu i alt fem forhold er alle fundet sted i marts og april i år.

“Jeg er forarget over disse hændelser. Det er fuldkommen uacceptabelt,“ siger den amerikanske transportminister, Ray LaHood i en kommentar og understreger at landets borgere skal kunne stole på sikkerheden.

Beslutningen om at fordoble bemandingen i de 27 kontroltårne møder dog modstand fra formanden for komiteen for Transport og Infrastruktur i Repræsentanternes Hus, John Mica. Han kritiserer FAAs beslutning om ekstra flyvelededere.

“Kun Forbundsregeringen kan finde på at fordoble antallet af medarbejdere, der i gennemsnit tjener $161.000 om året i løn og bonus, og ikke gør deres arbejde ordentligt,“ siger John Mica til ATW Online.

Fra næste uge iværksætter FAA en kampagne, hvor deltagere fra FAA og National Air Traffic Controllers Association vil besøge en række kontroltårne rundt i USA. Hensigten er at indskærpe sikkerheden over for alle involverede.