- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Får alligevel lov at beholde Monarch-slots

Konkursboet efter britiske Monarch Airlines får lov til at beholde landingstilladelser i to London-lufthavne til en samlet værdi på omkring en halv milliard kroner.

Boet efter det britiske flyselskab Monarch Airlines får alligevel lov til at beholde selskabets særdeles værdifulde landingstilladelser i to af de største britiske lufthavne. Dermed kan kuratorerne sandsynligvis sælge mange af tilladelserne til andre flyselskaber og derved skaffe flere penge til kreditorerne efter det store flyselskab, der gik konkurs i oktober i år.

En domstol havde oprindeligt besluttet, at landingstilladelserne skulle tilbage i en pulje, der administreres af Airport Coordination Limited – Storbritanniens uafhængige administrator af landingstilladelser, som holder styr på landingstilladelser i 38 lufthavne i syv lande.

Andre flyselskaber kunne så omkostningsfrit sikre sig de ledige tilladelser i London Gatwick og London Luton lufthavnene.

Men sådan kommer det alligevel ikke til at gå. En appeldomstol har nemlig omstødt afgørelsen og Monarch-boets kurator KPMG kan nu sælge tilladelserne, der vurderes at have en værdi på mere end 500 mio. kroner.

Må til lommerne
Dermed får flere flyselskaber en lang næse. Wizz Air, easyJet, Norwegian og IAG (ejer af British Airways og lavprisselskabet Level, red.) var blandt de selskaber, der havde vist interesse for at erhverve de ledige landingstilladelser.

Hvis selskaberne stadig er interesseret i landingstilladelserne, så må de altså nu til lommerne og henvende sig til KPMG, der ifølge dem selv allerede er i kontakt med flere interesserede købere.

Monarch Airlines’ landingstilladelser i lufthavnene i Manchester, Birmingham og Leeds-Bradford er allerede røget tilbage i puljen hos Airport Coordination Limited, der har tildelt dem til andre selskaber. De tilladelser får Monarch-boet ikke tilbage.

Forsøgte at sælge
Hos Airport Coordination Limited undrer man sig over appeldomstolens afgørelse. Administratoren mener ikke det giver nogen mening, at et flyselskab uden hverken fly, piloter eller driftstilladelse kan få tildelt landingstilladelser. Monarch Airlines’ driftstilladelse blev annulleret, da selskabet gik konkurs.

Monarch Airlines blev etableret i 1968 og beskæftigede før konkursen 2.500 ansatte i hele koncernen. Sidste år fløj 6,3 mio. passagerer med Monarch Airlines til 40 destinationer fra lufthavnene i London-Gatwick, London-Luton, Birmingham, Leeds-Bradford og Manchester.

Selskabet har de seneste år været ejet af kapitalfonden Greybull Capital, der har forsøgt at sælge dele af virksomheden. Norwegian har blandt andet været rygtet som en af de mulige købere.

 

 

Relaterede artikler:

Monarch-slots skal tilbage i fordelingspuljen

Strid om rettigheder til Monarch-slots

110.000 strandet efter britisk flykonkurs