I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Fabriksnye fly parkeres i ørkenen

Det irske lavprisflyselskab Ryanair forventes at beholde 80 af selskabets samtlige 275 fly på landjorden i vinterfartplanen 2011/12. Flere nyleverede fly er fløjet direkte fra Boeing Air Field til opbevaring i Arizonas ørken.

De høje priser på flybrændstof har fået det irske lavprisflyselskab Ryanair til at sætte et stort antal fly på jorden i vintertrafikprogrammet, der tager sin begyndelse på søndag den 30. oktober.

Op imod 80 af selskabets samtlige 275 fly af typen Boeing 737-800 forventes at være parkeret på landjorden i vinterhalvåret. Det er dobbelt så mange som isenestevintersæson og svarer til knapt 30 procent af den samlede flykapacitet.

Men det er ikke alene selskabets eksisterende fly, der sættes på landjorden. Ryanair har en igangværende ordre hos flyproducenten Boeing, hvoraf der mangler at blive leveret otte fly.

De første fire af disse otte fly er allerede færdigproducerede fra samlefabrikken i Renton sydøst for Seattle. Men i stedet for at være fløjet til Ryanairs hovedbase i Dublin har de nye Ryanair-fly sat kursen direkte mod en lufthavn iArizonas ørken til opbevaring.

Det er tilfældet for flyene med den kommende registrering EI-ESR, EI-ESS,EI-EST og EI-ESV, der alle har forladt samlebåndet i oktober måned. Også de kommende fire leveringer, henholdsvis EI-ESW, EI-ESX, EI-ESY samt EI-ESZ ventes at få samme skæbne.

Overvintrer i tør ørkenluft

De fabriksnye Ryanair-fly til en officiel listepris på 450millioner kroner står nu opbevaret på flykirkegården Pinal Airport iMarana,Arizona. Flyene skal angiveligt overvintre i den tørre ørkenluft for at være klar til at blive indsat i sommertrafikprogrammet fra slutningen af marts måned 2012.

Mange flyselskaber ville med kyshånd tage imod muligheden for at tage levering af de nye brændstoføkonomiske fly. Men hos Ryanair har man åbenbart andre driftsøkonomiske betragtninger. Værditabet ved at sætte de nye fly i drift er åbenbart større end omkostningerne ved at sætteældre fly på jorden.

Men med en gennemsnitsalder på 3,7 år i flyflåden og ældste fly med en logbog, der daterer sig tilbagetil 2.december 2002, er det bestemtikke brændstofslugende fly, dertynger lavprisflyselskabets omkostningsposter.

Ryanairs informationschef Stephen McNamarahar ikke ønsket at kommentere oplysningerne om de parkerede fly i Arizona.