Færøerne skriver luftfartshistorie

Atlantic Airways fik torsdag i Hamborg leveret selskabets nye Airbus A319-fly ved en festlig overdragelsesceremoni hos den europæiske flyproducent. Afstanden mellem Færøerne og resten af verden er i dag blevet kortere, sagde den færøske lagmand Kaj Leo Johannesen i sin tale.

(HAMBORG) I den sydvestlige del af den nordtyske millionby Hamborg ligger en privat lufthavn, som kun er kendt af særligt interesserede indenfor luftfart.

Lufthavnen Hamburg-Finkenwerder med IATA-koden XFW tilhører nemlig flyproducenten Airbus, idet Hamborg er stedet hvor Airbus-fly af typerne A318/A319/A320/A321, samlet kaldet A320-serien, bliver malet og færdiggjort med kabineindretning m.v. Det samme er tilfældet for megajumboen Airbus A380 til kunder i Asien.

Torsdag den 22. marts dannede ”A380 Jürgen Thomas Delivery Centre” rammen om leveringsceremonien for det første og helt spritnye Airbus A319-fly til færøske Atlantic Airways.

En større delegation af politikere og presse fra Færøerne samt repræsentanter fra bestyrelsen og ledelsen i Atlantic Airways var ankommet dagen i forvejen til Hamburg Airport ved Fuhlsbüttel med særfly direkte fra Vágar Lufthavn på Færøerne.

I spidsen var den populære lagmand Kaj Leo Johannsen flankeret af landsstyremænd med ansvar for handel og industri, finans og fiskeri. Atlantic Airways var repræsenteret med bestyrelsesformand Bjarni Askham Bjarnarson og administrerende direktør Magni Arge i spidsen samt en lang række af selskabets ledende medarbejdere.

En lang proces
Velkomstceremonien tog sin begyndelse kl. 11.00, hvor Executive Vice President Christopher Buckley fra Airbus holdt en tale efterfulgt af Laurent Pierre, der er Vice President International Engine Sales hos motorproducenten CFM. Fra færøsk side var der taler ved lagmand Kaj Leo Johannsen og administrerende direktør Magni Arge fra Atlantic Airways.

“Det har været en af de længste processer nogensinde at sælge et fly til netop Atlantic Airways. Vi havde den første kontakt i 2002, kontrakten blev underskrevet i 2008, og nu 10 år efter det første møde, kan vi således levere flyet,“ sagde Airbus-chefen Christopher Buckley. Men dette var ment som et kompliment til det færøske selskabs grundighed.

A319-flyet er et standardprodukt, men Atlantic Airways har ønsket at få flyet tilpasset til de særlige vejrmæssige forhold og den relativt korte bane i Vágar. Det har udfordret såvel Airbus som motorproducenten CFM undervejs, idet man har været meget nede i detaljerne.

Men det var trods alt en glad og stolt lagmand Kaj Leo Johannesen, der i sin tale gav udtryk for den nationale stolthed over at modtage et supermoderne fly, der skal betjene det lille øsamfund. “Dagen i dag er et af de bedste og mest stolte øjeblikke, siden jeg blev lagmand. Det er en historisk dag for Atlantic Airways og en milepæl i den færøske luftfartshistorie,“ sagde lagmanden og tilføjede, at afstanden mellem Færøerne og resten af verden nu var blevet kortere.

Usædvanlig ceremoni
Overdragelsesceremonien var ifølge Airbus usædvanlig, idet et luftfartsselskab sjældent har haft så mange gæster med til et arrangement af denne type. Herudover var der flere indslag på programmet, der vidnede om, at netop Atlantic Airways som kunde var lidt mere usædvanlig end andre af flyproducentens kunder.

Det blev blandt andet udtrykt gennem flere sange ledsaget af trompet og blæsere, blandt andet “Mitt Fødiland” samt en ny komposition lavet til lejligheden kaldet”Naddoddur”.

Herudover naturligvis den færøske nationalhymne ”Tú alfagra land mitt”. Der kunne hist og her anes en tåre i øjenkrogen hos flere repræsentanter fra det stolte folk fra øerne i Nordatlanten, da nationalhymnen blev fremført på fornem vis med A319-flyet i baggrunden på en solbeskinnet platform.

Efter taler og musik var der lejlighed til at udveksle de obligatoriske gaver, inden der officielt blev mulighed for at tage Airbus produktionsnummer 5079 i øjesyn. Et smukt hvidt fly, der med friskt afstemte blå kontrastfarver og med synligt færøsk nationalitetskendetegn vil vække opsigt, hvor det kommer frem.

Det nye A319-fly blev torsdag kl. 14.45 færget til Vágar direkte fra Finkenwerder som flight MSN 5079 med omkring 80 indbudte passagerer om bord.

Når flyet bliver sat i drift den 28. marts – på 24-års dagen for etableringen af den direkte rute mellem Vagar og København – vil Atlantic Airways tage hul på en ny epoke i selskabets historie.

Fotos fra overdragelsesceremonien er tilgængelige på Facebook: http://www.facebook.com/CHECKIN.dk