Atlantic Airways A319-100. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Færøsk kritik af ny rabatmodel i CPH

Den nye rabatmodel i Københavns Lufthavn er ikke indenfor rækkevidde for Færøerne og Grønland, og transportministeren glider af på ansvaret, mener færøsk folketingsmedlem.

Københavns Lufthavns udmelding om, at passager- og startafgifterne den 1. april vil blive nedsat med 35 procent på en række ruter fra København til regionale destinationer i Norden, Baltikum og Polen, har vakt glæde hos flere flyselskaber.

Rabatten kommer blandt andet de danske indenrigsruter til gode samt eksempelvis ruter fra København til Bergen, Göteborg, Stavanger, Vilnius og Gdansk.

Glæden har dog været til at overse på Færøerne og Grønland, der ikke kunne forstå idéen med, at Københavns Lufthavns bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen på den ene side talte om at styrke hub-status i CPH og binde Danmark tættere sammen, når Færøerne og Grønland tilsyneladende ikke var den del af denne ligning.

Det fik den 5. januar folketingsmedlem Magni Arge (tidligere administrerende direktør i Atlantic Airways, red.) fra færøske Tjóðveldi til at stille følgende spørgsmål til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

“Mener ministeren, at det er i god overensstemmelse med regeringens luftfartsstrategi, at flyvninger til og fra Færøerne og Grønland ikke får tilbudt 35 procent reduktion af afgifter i Københavns Lufthavn, som andre navngivne skandinaviske lufthavne og danske provinslufthavne har fået?,” lød spørgsmålet fra det færøske folketingsmedlem.

Skal opfylde objektive krav
Det spørgsmål har transportministeren haft lejlighed til at tygge på, og den 10. januar er der afsendt svar til Magni Arge.

I besvarelsen anfører Ole Birk Olesen, at det er Københavns Lufthavn, der på baggrund af kommercielle hensyn har fastsat rammerne for den incitamentsordning, der har fokus på højfrekvente “feederflyvninger”, der bringer passagerer til CPH, hvorfra der er videre forbindelse ud i verden.

Dermed kan færøske og grønlandske selskaber benytte ordningen, hvis de opfylder kriterierne, lyder det fra ministeren. der samtidig slår fast, at den liste over destinationer som Københavns Lufthavn har offentliggjort ikke er en udtømmende liste.

“Rabatten gives til alle destinationer, som opfylder en række objektive kriterier,” skriver transportministeren i sit svar til Magni Arge. Ministeren opfordrer derfor alle interesserede selskaber til at kontakte Københavns Lufthavn for at få oplysninger om de konkrete kriterier.

“Ministeren glider af på ansvaret”
Besvarelsen synes ikke umiddelbart at have den klarhed, som Magni Arge kunne ønske sig.

“Jeg synes, at det åbner op for, at de nordatlantiske flyselskaber kan gå i en dialog med Københavns Lufthavn om lavere takster til Grønland og Færøerne gennem CPH, der er en vigtig fordelingslufthavn. Jeg synes på den anden side, at ministeren glider af på et transportpolitisk ansvar, idet Danmark også administrerer luftfartsområdet på vegne af Færøerne og Grønland. Det burde være mere klart og tydeligt i forhold, til, hvad Københavns Lufthavn har annonceret,” siger Magni Arge til CHECK-IN.dk.

Med hensyn til opfyldelse af de objektive kriterier, der tilskriver, at flyselskaberne skal tilbyde mindst tre daglige afgange, er Magni Arge af den opfattelse, at der bør være rum for udsving over en uge, en måned eller en hel sæson. Eksempelvis tilbyder Atlantic Airways i løbet af et kalenderår omkring 1.000 afgange fra København til Vágar på Færøerne, hvilket i store tal giver tre afgange dagligt.

Flere af de ruter og selskaber, der modtager rabatten i den nye incitamentsmodel, tilbydes således ikke tre gange dagligt, idet der ikke tilbydes lørdagsflyvninger, understreger Magni Arge.

Unfair rabat
Vreden over den den nye incitamentsmodel er ikke blevet mindre af, at afgifterne på flyvninger til Færøerne og Grønland blev næsten fordoblet i 2010, da den nuværende takststruktur trådte i kraft. Dengang blev protesterne, ifølge det færøske folketingsmedlem, afvist med argumentet om, at der var tale om harmonisering efter krav fra EU.

“Det er unfair, hvis rabatten på 35 procent kun tildeles trafik til provinslufthavne og regionale lufthavne, som er tilpasset SAS´ behov,” lyder det fra Magni Arge.

Magni Arge mener, at der i høj grad er tale om et politisk inspireret initiativ, og han forstår derfor ikke, hvorfor man ikke har inkluderet Færøerne og Grönland fra starten, når Transport-, Bygnings- og Boligministeriet også administrerer færøsk og grønlandsk luftfart.

“Men får det ikke danske politikeres pis i kog, så er Københavns Lufthavn vel ligeglade,” fastslår Magni Arge i sin analyse af det nye intiativ.

Det har tirsdag ikke været muligt at få en kommentar fra Københavns Lufthavns presseafdeling.

 

Relaterede artikler:

SAS trækker klage over CPH tilbage

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.