Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Fagforbund i modvind på Billund-stormøde

Tirsdag eftermiddag var omkring 100 ansatte i Billund Lufthavn samlet til stormøde for at undgå at blive inddraget i en symptikonflikt mod Ryanair. Repræsentanter fra de to fagforbund HK og 3F kom i kraftig modvind på mødet i den jyske lufthavn.

En selvbestaltet intiativgruppe blandtde ansattei Billund Lufthavn udsendte fredag den 25. maj en mail til op imod 500kolleger i lufthavnen.

I den omtalte mail blev der indkaldt til stormøde i lufthavnen tirsdag den 29. maj kl. 14.30, ligesom kollegerne blev bedt om at tilkendegive, hvorvidt man gik ind for en symptikonflikt mod Ryanair, som HK og 3F har søgt opbakning til blandt medlemmerne.

Initiatvgruppen modtog 170 tilbagesvar ud af4-500 muligefra ansatte, der ikke ønskede en konflikt. Omkring 100 af disse var i går samlet til stormødet i lufthavnen.

Mødet blev indledt med en orientering fra denlokale initiativgruppe, der består af tre ikke-organiserede ansatte i lufthavnen.Efter at alle medarbejdere havde haft lejlighed til at give deres mening til kende, blev fagforbundenes repræsentanter anført af Henny Fiskbæk, formand for HK/Privat Sydjylland samt afdelingsformand Brian Lyst fra 3F Varde-Billund lukket ind til mødet. På denne del af mødet, dervar åben for pressen,deltog også flere ansatte fra Ryanair.

Ingen opbakning til konflikt
At dømmeud frade mange tilkendegivelser på mødet, er der tilsyneladende meget ringe opbakning til en konflikt med Ryanair.

Repræsentanterne fra HK og 3F forsøgte at forklare forsamlingen om “den danske model“, men det vandt tilsyneladende ikke gehør.

“De ansatte i lufthavnen har ikke interesse i en konflikt. Vi spurgte på den lukkede del af mødet, om der var medarbejdere, som går ind for en konflikt, idet der også er plads til dette synspunkt. Men det var ikke tilfældet,“ fortalte en afIntiativgruppens medlemmer,trafikoperatør Bjarne Sørensen til CHECK-IN.dk efter mødets afslutning.

Ryanair-pilot betaler dansk skat
Et HK-medlem gav under mødetudtryk for, at hun følte sig misbrugt af sit eget forbund, ligesom flere tilstedeværelsende mødedeltagere opfordrede fagforbundenes repræsentanter til i stedet at lade myndighederne se på beskatningen af Ryanair-ansatte.

Det fik på et tidspunkt en tilstedeværende dansk Ryanair-pilot til at tage ordet. Han kunne fortælle forsamlingen, at han havde været ansat i det irske lavprisflyselskab i seks år, og at han betalte skat i Danmark.

Dette fik ikke lov at stå uimodsagt,idet den lokale 3F-formand Brian Lyst spurgte, om han måtte se kontrakten. “Det må du ikke, ligesom jeg formentlig heller ikke kan få lov at se din kontrakt,“ replicerede Ryanair-piloten.

Ryster på hånden
På et spørgsmål om, hvorvidt det kunne være rimeligt at ødelægge ferien for en lang række danskere, svarede Henny Fiskbæk, “at der er ingen, der har sagt, at det skal være inden sommerferien.“

Denne bemærkning kan således tyde på, at fagforbundene ryster på hånden ved udsigten til en konflikt, der kan risikere at udvikle sig til en tabersag, hvis mange danske familier får forstyrret rejseplanerne i sommerferien og som reaktionvender deres vrede mod fagbevægelsen.

Initiativet til en mulig sympatikonflikten erudgået fra fagforbundenes respektive hovedkontorer i København. Hårdt presset måtte Brian Lyst fra 3F Varde-Billund da også erkende, at beslutningen om deltagelse i en sympatikonflikt ikke ligger lokalt, men skal afgøres ved et skrivebord på hovedkontoret i København. Det er angiveligtforhandlingssekretær og hovedbestyrelsesmedlemHenrikBerlau fra 3F Transportgruppen, der er personen, der skal aktivere konfliktknappen, hvis dethele kommerså langt.

‘Soldaterne’ har meldt fra
Bjarne Sørensen fra Initiativgruppen tror dog ikke, at der bliver konflikt.

“Hvis der blæses til blokade, så vil den ikke blive til noget som helst – slet ikke efter mødet i dag. Jeg håber, at fagforbundenes repræsentanter vil gå tilbage i deres organisationer med meldingen om, at der muligvis er en kamp at kæmpe, men at soldaterne har meldt fra.“

Med gårsdagens møde er initiativgruppens opgave i følge Bjarne Sørensenforeløbig overstået. Målet var atfå information ud til kollegerne, hvilket tilsyneladende er lykkedes.

“Det er vores allesammens arbejdsplads, og vil vil gerne være med til at drive lufthavn og servicere vores kunder. Det er hvad det handler om,“ siger Bjarne Sørensen.

Efter stormødet i Billund Lufthavn forsøgte CHECK-IN.dk at indhente en kommentar fra næstformand Anders Mark Jensen i Flyvebranchens Personale Union (FPU), der står bag ønsket om en konflikt mod Ryanair. FPU ønsker dog ikke at kommentere på Billund-mødet.

Fredag den 8. juni mødes fagforbundene i et koordineringsmøde hos LO, hvor det formentlig vil blive besluttet, om der skal indledes en konflkt mod Ryanair.