FPU repræsenterer både piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører.

Fagforening starter luftfartsmedie

Flyvebranchens Personale Union har den 1. februar etableret et digitalt fagmedie, der skal formidle historier om de ansatte i flyvebranchen.

De danske fagforeninger gør en stor indsats for at knytte medlemmerne til sig og samtidig retfærdiggøre størrelsen af de kontingenter, der skal betales.

Derfor produktudvikles der hele tiden, hvilket også sker hos Flyvebranchens Personale Union, der har nu fået sit eget fagmedie med historier om luftfartsbranchen og de mennesker, der arbejder i branchen.

Mediet har fået navnet Luftfart.nu og vil igennem artikler fortælle om de større ting i branchen samt formidle lokale nyheder fra de foreninger, der samlet arbejder under FPU-paraplyen.

”Vi har været selvstændigt fagforbund siden 1. maj, hvor vi trak os ud af Serviceforbundet og brugte deres medlemsblad. I stedet for et trykt blad har vi valgt at gøre det elektronisk, så vi kan nå de medlemmer, der befinder sig ude omkring i verden,” siger FPU´s formand Thilde Mortensen Waast til CHECK-IN.dk om baggrunden for etablering af Luftfart.nu.

Den første artikel, der er publiceret på det nye medie hedder “Lovhul truer arbejdsmiljøet for hundredevis af piloter og kabineansatte.” Her skriver Luftfart.nu, at når selskabskonstruktionerne strækker sig over flere grænser, så er der ofte ingen, der har ansvaret for at sikre, at gældende regler overholdes. Denne gråzone har det nye medie sat fokus på, ligesom det også fremover vil sætte fokus på andre problemstillinger i branchen.

Annoncesalg skal også bidrage til driften
Det er naturligvis forbundet med omkostninger af drive et digitalt luftfartsmedie, og det vil i første omgang være en del af medlemstilbuddet, selvom Luftfart.nu også vil sælge annoncer.

Til den opgave har man tilknyttet Airport Media Sales, der skal sælge faste bannerpladser på sitet samt såkaldte annonceruder i de elektroniske nyhedsbrevet til medlemmerne.

”Luftfart.nu vil være en del af medlemstilbuddet og skal finansieres via medlemskontingenter. Annoncesalg vil ikke være det primære, da der ikke har været lagt op til, at det skal være annoncedrevet,” understreger FPU-formanden.

Nyt Ryanair-stof venter om hjørnet
Ansvarshavende redaktør på Luftfart.nu er FPU´s næstformand Anders Mark Jensen, og indtil videre er Morten Lund Tiirikainen den eneste journalist, der er tilknyttet det nye fagmedie.

FPU, der blev stiftet i 1970, er Danmarks største faglige fællesskab i dansk luftfart for piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører. Fagforeningen er 100 procent ejet af medlemmerne, og ledelsen består af tidligere ansatte i luftfartsbranchen, ligesom både bestyrelse og forretningsudvalg arbejder i branchen.

Hovedparten af medlemmerne er organiseret i Danmark, men der er også medlemmer i Grønland samt i de øvrige skandinaviske lande.

Inden længe får det nye medie sikkert meget mere at skrive om. Tirsdag den 6. februar får FPU nemlig besøg af en delegation fra Ryanair anført af personaledirektør Eddie Wilson, der vil indlede drøftelser med den danske fagforening om grundlaget for eventuelt at indgå overenskomster for danskansat personale, hvis Ryanair vender tilbage med danske baser.

 

Relaterede artikler:

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

FPU: Kimen til forandring er sået, nu må politikerne komme op i gear

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget