Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

​Fagforening varsler konflikt mod Ryanair

Udsigten til en Ryanair-base i Københavns Lufthavn til marts får nu fagforening til at sende et konfliktvarsel til selskabet. Det kan føre til en storkonflikt, der vil blokere selskabets operation fra første dag.

Torsdag sætter formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, frimærke på et brev til Ryanair i Irland. Brevet vil indeholde et konfliktvarsel fra den danske fagforening til det irske lavprisselskab. Det erfarer CHECK-IN.dk.

Dermed tager LO-fagbevægelsen, som Flyvebranchens Personale Union er en del af, det første skridt hen mod det, der kan ende med at blive en storkonflikt, hvor medlemmer fra en række LO-fagforbund fra dag ét vil blokere Ryanairs kommende operationer i Københavns Lufthavn.

Ryanair har nemlig nægtet at mødes med Flyvebranchens Personale Union (FPU) for at forhandle en overenskomst for det flyvende personale, som skal ansættes på den base, som Ryanair 26. marts etablerer i Københavns Lufthavn. Det gjorde selskabet klart i et brev til FPU mandag.Derfor svarer FPU nu igen ved at afsende et konfliktvarsel.

“Hvis Ryanair afviser dialogen, vælger de desværre også konflikten,“ siger Thilde Waast.

Ikke Ryanairs kop the
Ryanair har fem dage til at svare på konfliktvarslet. De kan vælge at sætte sig til forhandlingsbordet med henblik på at strikke en overenskomst sammen. Overenskomster og fagforeninger er dog normalt ikke Ryanairs kop the.

”Vi samarbejder direkte med medarbejderne. Vi samarbejder ikke med fagforeninger,” slog Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, i oktober sidste år fast over for CHECK-IN.dk.

En hastesag
Derfor vil selskabet sandsynligvis gå i arbejdsretten. Modsat mange andre offentlige retsinstanser, så er arbejdsretten en hurtigarbejdende enhed, hvor højesteretsdommere hver mandag og torsdag sidder parat til at afgøre tvister mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Sager kan indbringes for retten med to dages varsel. Så snart en sag indbringes vil retten fastlægge et tidspunkt for hvornår sagen vil blive afgjort.

Sagerne afgøres normalt efter to runder med brevudvekslinger og et enkelt retsmøde, hvor dommen afsiges. Arbejdsretten vil med stor sandsynlighed behandle sagen med Ryanair som en hastesag, med henblik på at få den afgjort inden 26. marts. Tre dage efter en afgørelse i Arbejdsretten kan en konflikt træde i kraft.

Ikke påvirke andre
Parallelt med at sagen kører i arbejdsretten kan andre LO-fagforeninger varsle sympatikonflikt. Det skal gøres to uger før en konflikt kan træde i kraft.

Hvis en sympatikonflikt bliver en realitet, vil det betyde, at organiserede ansatte i virksomheder, der har Ryanair som kunde, ikke vil løse opgaver for Ryanair. Således vil medlemmer af 3F ikke laste bagage ombord på Ryanair-fly, selvom de blot er ansat i et handlingselskab, der har Ryanair som én af mange kunder. Og HK-medlemmer vil ikke checke passagerer ind til Ryanair-flyvninger, selvom de slet ikke arbejder for Ryanair selv. Begge faggrupper vil stadig løse opgaver for andre af deres arbejdsgivers kunder.

En sympatikonflikt vil således blokere for indcheckning af Ryanair-passagerer samt lastning af Ryanair-fly, men vil ikke umiddelbart påvirke andre flyselskaber.

HK, 3F og Dansk Metal, der alle har mange medlemmer ansat i luftfartsbranchen, har ikke officielt besluttet at varsle sympatikonflikt. Men de tre store fagforbund og den øvrige LO-familie har onsdag nikket til, at Flyvebranchens Personale Union sender konfliktvarslet til Ryanair. Dermed tager de første skridt hen mod det, der kan ende med at blive en storkonflikt med blokade af Ryanairs operation i Københavns Lufthavn fra dag ét. Og det ville FPU sandsynligvis ikke have gjort, hvis ikke de vidste, at de store fagforbund stod bag dem.