SAS Bombardier CRJ900 i Vilnius Airport (Foto: Renatas | CC 3.0)

Farvel SAS

AKTUEL KOMMENTAR: Efter 25 år som loyal og trofast kunde hos vort nationale luftfartsselskab SAS, har jeg omsider efter voksen og moden overvejelse besluttet mig for helt at droppe SAS, skriver Søren Rasmussen i et debatindlæg.

Af Søren Rasmussen (Vilnius)
Microsoft® Active Directory & Exchange Server Specialist

Efter 25 år som loyal og trofast kunde hos vort nationale luftfartsselskab SAS, har jeg omsider efter voksen og moden overvejelse besluttet mig for helt at droppe SAS, som jeg gennem tiden er kommet til at betragte som en dårlig undskyldning af et troværdigt luftfartsselskab.

Eurobonuspoint og guldmedlemskab til trods, har jeg absolut ingen grund til at bruge denne vittighed af et luftfartsselskab længere.

På trods af troskab mod hjemstavnen som udlandsdansker, samt ønske om at støtte om det ”nationale” luftfartsselskab, må jeg bare erkende at konkurrenterne fra Tyskland og Østrig gør det langt bedre på alle parametre når det kommer til, hvad der på moderne dansk hedder ”Service and Delivery”.

Jeg taler ikke blot om de evindelige annulleringer og forsinkelser man må leve med som SAS-passager, men også om den eklatant dårlige service om bord, hvor man nærmest skal føle sig beæret over, at SAS overhovedet gider have dig som passager.

Jeg taler også om de fem flyaflysninger jeg har oplevet de seneste syv måneder, samt de fire forsinkelser på over tre timer jeg har haft over de sidste syv måneder.

Jeg taler om flyene, der per definition altid er snavsede i kabinen, før de tager mod nye passagerer.

Jeg taler også om den ekstravagante pris jeg skal betale for at flyve til København og tilbage velvidende, at det er billigere for mig at flyve til andre destinationer i Europa med SAS og København som transitpunkt, til lavere priser end blot at flyve direkte til København – med samme afgangstidspunkter.

Ingen FastTrack og lounge
Jeg bor muligvis under en uheldig stjerne, da jeg stort set kun flyver på ruten mellem Vilnius og København – en rute som SAS åbenbart har valgt at udlicitere til underleverandører som Air Nostrum og CityJet – men det ændrer ikke på det forhold, at der står Scandinavian på billetten.

Og når vi nu er ved det, vil jeg da også nævne, at jeg som SAS Plus-passager ikke får adgang til hverken FastTrack eller Business Lounge i Vilnius Lufthavn, da SAS har prioriteret at nedlægge disse services i alle andre lufthavne end de skandinaviske. Det undlader SAS blot at berette om, andet end i et par mikroskopiske fodnoter.

Det ændrer heller ikke på, at rejsende til Baltikum i SAS’ opfattelse er et andenklasses segment af rejsende, som man tilsyneladende mener blot kan nedprioriteres, aflyses og ikke tages alvorligt.

Jeg er gammel nok til at erindre, SAS engang for ikke så længe siden var et verdenskendt varemærke. Et selskab, der var kendt for sin høje kvalitet og punktlighed. I dag er SAS blot en kopi af Ryanair, med den eneste forskel at man hos SAS får hvad jeg kalder verdens dyreste ”gratis” kop kaffe på Economy Class.

Jeg var ellers under det indtryk, at SAS solgte et helt andet produkt end lavprisselskaberne, men det har de nok glemt alt om oppe på hovedkontoret i Stockholm.

For at sige det på en anden og mere direkte måde: SAS anno 2018 er blevet et cirkusforetagende, der er fuldstændig ligeglade med deres passagerer, og hvor den tidligere kundeservice er omvekslet fra verdensklasse til hvad der ligner en brakmark i Irland.

Farvel SAS, jeg vil ikke savne jer.