Favoritsædet er ved vinduet

British Airways har undersøgt, hvilke flysæder, der er mest populære, når de bestilles på forhånd. Generelt set er det vinduespladsen, der topper gangpladsen i popularitet.

Man behøver ikke at være ekspert for at vide, at flypassagerer aldrig specifikt vil spørge efter et midtersæde. De fleste foretrækker en vinduesplads, hvor man kan følge med i alt, hvad der sker på flyrejsen, ligesom der er en væg at læne sig op ad, hvis man får brug for en lur undervejs,

Gangsædet appellerer modsat til de rejsende, der ønsker at kunne kommet hurtigt og ubesværet til og fra sit flysæde, og har man ekstra lange ben, kan man måske snige sig til at strække det ene ben lidt ud på gangen, når serveringsvognen ikke er i nærheden.

Alle disse teorier er det muligt at efterprøve ved at undersøge nærmere, hvad de rejsende aktuelt vælger, når man på forhånd har mulighed for at købe sig adgang til sit favoritsæde.

Det har British Airways gjort med udgangspunkt i selskabets egne fly og de såkaldte “betalte sædedata“ i World Traveller, World Traveller Plus og Club World. Informationerne fra First Class er hentet fra loyalitetsprogrammet Executive Club.

Undersøgelsen viser, at vinduespladsen generelt set overgår gangpladsen i popularitet. Samlet er der seks procent flere bookinger på vinduessæder i forhold til gangsæder.

Populære dobbeltsæder på økonomiklassen
Hos British Airways har man på selskabets Boeing 747-fly fire dobbeltsæder, henholdsvis 51/52B, 51/52C, 51/52H samt 51/52J, der er særdeles populære hos passagererne på økonomiklassen. Over halvdelen af disse sæder reserveres af par, der ønsker at have rækken for dem selv nede bagest i kabinen.

De øvrige passagerer i økonomi-kabinen foretrækker gangpladser, hvis de sidder forrest i kabinen, mens det bagest i kabinen er vinduespladser, der har størst popularitet.

På First Class er de to forreste sæder, henholdsvis 1A og !K altid de mest populære, mens de erfarne Club World-rejsende vælger upper-deck, hvis der flyves med Boeing 747. Her er det sæderne bagest i hver sektion på det øverste dæk, der har størst appel. Der er tale om sæderne 62A og K samt 64A og K. Men det betyder samtidig, at man skal sidde med ryggen til flyveretningen.

Endelig viser en sjov detalje fra undersøgelsen, at 54 procent vælger en plads i højre side, mens 46 årocent udpeger sig et sæde i kabinens venstre side.

“Vi er alle gået ind i diskussionen med vores rejsekollegaer om, hvorvidt gang eller vindue er at foretrække, med hver side ligeså fast overbevist om, at de har ret som den anden. Det lader dog til, at vindue-elskerne, som er faste fans af deres udsigt, har et snævert flertal i forhold til de, der vælger gangen, som sætter pris på at kunne komme hurtigt ud af deres sæde,“ konkluderer Peter Rasmussen, er der nordeuropæisk chef for American Airlines, British Airways og Iberia.