FedEx snupper Terminal A-grund

FedEx’s nye fragtterminal i Københavns Lufthavn skal opføres på den grund, som folkene bag Terminal A-projektet ellers havde udset sig til den alternative lavpristerminal.

Folkene bag Terminal A-projektet er nu stødt på endnu en sten på deres vej til at etablere en særlig lavpristerminal i Københavns Lufthavn som et billigere alternativ til den eksisterende lufthavn. CHECK-IN.dk erfarer nemlig, at den grund, som Terminal A-folkene havde udset sig i Københavns Lufthavns sydøstlige hjørne, er den grund, hvorpå FedEx netop er gået i gang med at opføre en ny fragtterminal.

Grunden er beliggende i lufthavnens fragtområde med direkte adgang til den forplads og de standpladser, som bruges af fragtfly. FedEx har netop taget første spadestik til opførelsen af den nye terminal, der bliver på 8.000 kvadratmeter og vil optage hovedparten af grunden. Den skal stå færdig ved udgangen af 2015.

I Københavns Lufthavn bekræfter man, at der er tale om den grund, som Terminal A havde påtænkt at leje af lufthavnen.

”FedEx har valgt den grund, der havde den bedste placering for dem. Den har længe været reserveret til udvidelse af lufthavnens fragtkapacitet,” oplyser pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen, til CHECK-IN.dk.

Juridiske spilleregler
Hos folkene bag Terminal A-projektet kendte man ikke noget til FedEx-byggeriet før man blev kontaktet af CHECK-IN.dk.

“Terminal A kender ikke det præcise omfang af CPH’s planer med FedEx. Terminal A er af den opfattelse, at CPH respekterer de juridiske spilleregler der er på området og således kan give den fornødne adgang som lufthavnen oprindeligt stillede Terminal A i udsigt og som pt. er til behandling i Højesteret,“ siger Mogens Kornbo, bestyrelsesmedlem i Terminal A.

Lanceret i 2008
At FedEx på den måde snupper grunden for næsen af Terminal A er et markant tilbageslag for projektet, som i forvejen har løbet ind i mange problemer og udfordringer siden sin lancering i 2008.

Ideen om at etablere en lavpristerminal på Københavns Lufthavns arealer som et alternativ til den eksisterende lufthavn, blev lanceret i 2008. Herefter brugte Konkurrencestyrelsen flere år på at vurdere om Københavns Lufthavne A/S var forpligtiget til at leje arealer ud til opførelsen af en konkurrerende lufthavnsterminal. I mellemtiden brugte lufthavnen 200 mio. kroner på at opføre sin egen lavprisfinger, som stod klar i oktober 2010.

Konkurrencestyrelsen var i 2012 tæt på at give Terminal A ret i, at de kunne leje jorden og bygge terminalen. Men beslutningen blev ikke til noget, da Trafikstyrelsen pludselig meddelte Konkurrencestyrelsen, at en række lovgivningsmæssige krav omkring security-kontrollen i lufthavnsterminalen forhindrede opførelsen af den alternative terminal. Trafikstyrelsen havde ellers tidligere givet grønt lys til projektet.

Forhale processen
Det fik folkene bag Terminal A til at forlange et klart svar fra Trafikstyrelsen og transportminister Henrik Dam Kristensen. Kunne de få lov at opføre en terminal eller ej?

“Hverken transportminister eller Trafikstyrelsen har – som de ellers skal – givet hverken rettidige eller entydige svar og forhaler blot processen. På hvis vegne ved vi ikke. Sagen har stået på i 4 år, hvor Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har arbejdet meget seriøst med sagen, men Trafikstyrelsen har forsøgt at forhale processen, som ellers vil give grønt lys for konkurrence på terminalområdet – en konkurrence, der ifølge Konkurrence og forbrugerstyrelsen kommer passagererne til gode,“ sagde Mogens Kornbo, der er en af initiativtagerne til Terminal A, til CHECK-IN.dk i september 2012.

“Men nu er vores tålmodighed sluppet op og vi har valgt at indstævne såvel transportministeren som Trafikstyrelsen for at få et klart svar fra dem: Er der et problem – og i så fald hvilket. Nu har de haft flere år til at tænke over dette – vi har brug for et klart svar så vi kan løst dette og komme videre,“ understregede Mogens Kornbo i september 2012.

Terminal A-projekt lagde derfor sag an i Østre Landsret mod Transportministeriet og tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Terminal A-folkene ville bruge retssagen til at presse Transportministeriet til at komme med en klar tilkendegivelse af om de vil give tilladelse til etableringen af terminalen eller ej.

Tomhændet hjem
Knap to år senere måtte Mogens Kornbo og co. notere sig, at de stadig ikke var blevet klogere på det spørgsmål. Den 11. juni i år afgjorde Østre Landsret, at det slet ikke er deres bord at træffe en afgørelse. Landsretsdommerne mente nemlig slet ikke, at Transportministeriet havde truffet en ”forvaltningsafgørelse”, som retten kunne tage stilling til det rimelige eller urimelige i.

Derfor blev sagen afvist og parterne sendt tomhændede hjem.

Den nye fragtterminal kommer til at sortere 11.500 pakker om dagen, den bliver over 8.000 kvadratmeter stor, og den skal håndtere 18 flyafgange og 170 lastbiler om ugen samt en bilpark på 36 biler, som skal hente og bringe pakkerne. Der vil komme til at arbejde cirka 120 ansatte på fragtterminalen.

(Øverst) FedEx’s nye fragtterminal på 8.000 kvm. forventes at stå færdig ved udgangen af 2015.

(Nederst) En illustration af hvordan Terminal A kunne komme til at se ud.