Fem år med Mojn-expressen

Den 17. juni kan Alsie Express fejre fem års jubilæum efter at have fløjet 280.000 passagerer på ruten mellem Sønderborg og København.

Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj 2012, var Danish Air Transport (DAT) på pletten og sikrede den fortsatte flybetjening mellem Sønderborg og København.

Men erhvervslivet i den sønderjyske region var ikke tilfreds med, at DAT skar i fartplanen i ferie- og hellidagsperioder, hvorfor der langsomt spirede et ønske om at etablere et nyt sønderjysk flyselskab. Det blev lokale Air Alsie, der fik til opgave at genrejse den alsiske luftfartsstolthed, og i februar 2013 blev projektet første gang omtalt for offentligheden.

Air Alsie er i Sønderborg Lufthavn beskæftiget med management og vedligeholdelse af fly samt charter- og ambulanceflyvninger med eksklusive jetfly, og uden en indenrigsrute til København, ville lufthavnens eksistens være mere usikker, hvorfor Air Alsies ejer Jens Østerlund Jensen havde en klar og tydelig interesse i at sikre stabil indenrigsflyvning fra lufthavnen på Als.

Danfoss kom på banen
Blandt Air Alsies kunder var Danfoss, og det lykkedes Jens Østerlund Jensen at overbevise Danfoss-ejeren og den særdeles luftfartsinteresserde Jørgen Mads Clausen om, at Bitten og Mads Clausens Fond skulle investere i fly til ruten. Fonden har som hovedformål at sikre fremtiden for Danfoss ved at støtte aktiviteter, der har en positiv indvirkning på Danfoss, Danfoss´ medarbejdere og de lokalområder, hvor Danfoss har sine aktiviteter, og det harmonerede godt med støtte af en indenrigsflyrute til København.

“For Danfoss er tilgængelighed til og fra Sønderborg af allerstørste betydning. Danfoss er en global virksomhed med små 5.000 ansatte i grænseregionen, og derfor er en stabil flyforbindelse med tilstrækkelig kapacitet til og fra Sønderborg Lufthavn af vital betydning,“ sagde Per Have, direktør for Bitten og Mads Clausens Fond.

Fandt fly i Aserbajdsjan
Det blev Nordic Aviation Capital i Billund, der fik til opgave at finde de to fly, der skulle bruges til at betjene den nye indenrigsrute, og det var fra starten besluttet, at der skulle anvendes regionale turbopropfly af typen ATR72-500.

Den rummelige kabine i ATR72-flyene fra Alsie Express.

Hos AZAL Azerbaijan Airlines fandt man to fem år gamle ATR72-fly, hvoraf det første blev leveret til Alsie Express den 10. juni 2013. Forinden havde flyene været omkring en malerhal i Eindhoven for at få den særlige matsorte farve, der er blevet varemærket for Alsie Express.

Navnet på det sønderjyske flyselskab var oprindeligt Mojn Express, men det navn blev alligevel for lokalt og indforstået, så inden opstarten blev selskabet omdøbt til Alsie Express.

Anerkendelse for kvalitetsprodukt
Første flyvning fandt sted mandag den 17. juni, og billetsalget blev åbnet blot en uge forinden. Der blev lagt ud med fem daglige hverdagsafgange og to afgange på lørdage og søndage, i alt 29 afgange om ugen i hver retning. Men det er sidenhen blevet reduceret til de nuværende 27 ugentlige afgange.

Alsie Express har siden opnået stor anerkendelse for sit kvalitetsprodukt. Punktlighed og regularitet har været i top godt hjulpet på vej af to fly til at betjene indenrigsruten. Et af flyene er indrettet med 48 sæder og et andet med 66 sæder, så der er god benplads for passagererne på den korte flyvetur til hovedstaden. Kaptajnen står og byder passagererne velkommen ombord, og der serveres fredagsøl fra bryggeriet Fuglsang i Haderslev.

Foto: Deutscher Fussball-Bund

At Alsie Express kan levere et godt produkt, var også en af årsagerne til, at de tyske verdensmestre i fodbold i 2016 chartrede Alsie Express til at flyve holdet rundt til kampene ved VM-slutrunden i Frankrig, og mange andre fodboldklubber og foreninger har sidenhen benyttet det sønderjyske flyselskab til charterflyvninger.

Seriecharter er det også blevet tid gennem de senere år, hvor Gislev Rejser alene i 2018 har omkring 50 charterafgange med Alsie Express til Italien.

Flere fly på vej
Siden 17. juni 2013 har Alsie Express i de første fem år transporteret 280.000 passagerer på den sønderjyske indenrigsrute. Bedste år blev 2017 med omkring 59.000 passagerer.

Men her stopper det ikke for Alsie Express. Administrerende direktør Lone Koch forventer i løbet af et par år at have øget flåden med et par fly mere. Selskabet vil nemlig gerne ind på det lukrative ACMI-marked og tilbyde flyvninger til flyselskaber, der på kort eller lang sigt mangler piloter og den rette flykapacitet.

I disse uger flyver Alsie Express eksempelvis for SAS på indenrigsruterne fra København til Aalborg og Aarhus, og det er denne type opgaver, som selskabet gerne vil udvide forretningen med.

Alsie Express blev kåret som bedste indenrigsflyselskab ved Danish Travel Awards 2017 (Foto: Michael Stub)

Men indtil da er fokus rettet på konstant at forbedre og udvikle produktet på indenrigsruten til København, der af Sønderborg Lufthavn tidligere er blevet kaldt Europas bedste indenrigsrute. At det er Danmarks bedste indenrigsrute fik Alsie Express papir på ved Danish Travel Awards i 2017, hvor selskabet blev kåret som bedste indenrigsflyselskab.

 

Relaterede artikler:

Alsie Express flyver til Aalborg og Aarhus

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express bedst på indenrigs

Tyske verdensmestre flyver med dansk flyselskab

Alsie Express i luften den 17. juni