Foto: Spies

Fem-bande sidder solidt på chartermarkedet

En håndfuld charterarrangører sidder tungt på det danske chartermarked år efter år. I 2012 sad fem-banden på 86 procent af markedet.

Når 2013 er omme, og de danske charterrejsebureauer skal tælle sammen hvor mange danske gæster de har haft, så vil Spies, Star Tour, Apollo, Bravo Tours og Falk Lauritsen med meget stor sandsynlighed indtage de fem første pladser på listen over hvem der er størst målt på markedsandele. Star Tour har måske vippet Spies af pinden, men fem-banden vil sidde solidt på Top fem.

Det har de nemlig gjort i alle de otte år, som deres brancheorganisation, Rejsearrangører i Danmark, har tal for markedsandelene på. Mere end otte ud af ti chartergæster rejser med et af de fem selskaber. I 2005 var det 85 procent. I 2009 toppede det med 91 procent og 2012 rejste 86 procent af de solhungrende danske chartergæster med ét af de fem store selskaber.

Hvis man ser på 2012, så forsvarer Spies den førsteplads, som selskabet har indtaget i gennem alle otte år. Men fra en markedsandel på 30 procent i 2005 og 32 procent i 2009 er selskabet i dag nede på at have 27 procent af chartermarkedet i 2012. Og Spies’ direktør, Jan Vendelbo, og de øvrige medarbejdere i selskabet, der i efteråret forsøgte at relancere sig selv med nyt logo og slogan, kan mærke Star Tour ånde i nakken. I 2005 var Star Tour med 20 procent af markedet langt bagefter Spies’ 30 procent. Men otte år senere er Star Tour oppe på 25 procent af markedet.

Den faste 5’er
Tredje- og fjerdepladsen indtages år efter år af Apollo og Bravo Tours. For det meste med Apollo som 3’er og Bravo Tours lige efter som nummer 4, sådan som det var tilfældet i 2012, hvor de to selskaber havde henholdsvis 14 og 13 procent af markedet.

Den faste 5’er Falk Lauritsen, der med mellem 7 og 10 procent gennem de seneste otte år aldrig er nået op på siden af Bravo Tours og Falk Lauritsens søsterselskab Apollo. Til gengæld holder Falk Lauritsen et trekløver bag sig. Det er Atlantis Rejser, Århus Charter og Dansk Folkeferie.dk, der ligger meget tæt i kampen om plads seks til otte. Dansk Folkeferie var en klar førerhest i 2005, 2006 og 2007 med fem procent af markedet. Men selskabet har siden fået alvorligt baghjul af Atlantis Rejser og Århus Charter. I 2012 sad Atlantis på fire procent, Århus Charter på tre procent og Dansk Folkeferie.dk på to procent af chartermarkedet.