Fem nye Lufthansa-lounges i Frankfurt Airport

Frankfurt Airport har i denne uge indviet den nye A-Plus terminalfinger i Frankfurt Airport. Terminalen tages i brug den 10. oktober og rummer fem helt nye Lufthansa-lounges.

I Frankfurt kan man noget, som man ikke kan i den tyske forbundshovedstad Berlin.Man kannemlig levere lufthavnsløsninger til tiden.

I forbindelse med tirsdagens officielle indvielse af den nye A-Plus terminalfinger valgte Lufthansa at fokusere på, at lufthavnsudbygningen åbnede til tiden efter at have været fire år undervejs. Heri lå der formentlig en skjult hilsen til det skandaleombruste projekt omkring den nye Brandenburg Airport i Berlin, hvis åbning er blevet udskudt flere gange.

Terminalprojektet i Frankfurt er en 800 meter lang udvidelse af Terminal 1 i vestgående retning. Fingeren hedder Pier A-Plus og skal udelukkende rumme fly fraLufthansa og partnerne i Star Alliance. Kapciteten i det nye terminalområde er 6 mio. passagerer om året, således at Frankfurt Airport kommer op på en kapacitet på 65 mio. passagerer. Etableringen af A-Plus har kostet i omegnen af 5,2 mia. kroner.

“Jeg er overbevist om, at Pier A-Plus vil blive værdsat af vore kunder. Fem nye lounges og den nyeste teknologi har sat en ny standard. Med Pier A-Pluskommer vores hovedbase i Frankfurt Airport atter i den forreste linje blandt de større europæiske hub-lufthavne,“ sagde Lufthansas topchef Christoph Franz ved åbningen.

Fem nye lounges
Flypassagererne må dog vente til onsdag den 10. oktober med at tage det nye terminalområde i brug. Men så vil der til gengæld være masser af plads i den nye terminalfinger, der har et samlet areal på 185.000 kvadratmeter.

I Pier A-Plus er der blandt andet blevet plads til fem nye lounges. Der er tale om en ny First Class-lounge, to Senator-lounges og to Business-lounges. Det betyder dermed, at Lufthansas loungeareal i hele lufthavnen udvides med 50 procent til i alt 14.000 kvadratmeter.

Der er også blevet mere plads i rulletrappe-systemet, der er blevet længerre og bredere, således atgå-afstandene kan forkortes, ligesom det vil være lettere for passagererne at komme forbi hinanden.

Endelig er der blevet plads til 60 forretninger og restauranter på et samlet areal på 12.000 kvadratmeter.

Kortere transfertid
I A-Plus er der etableret docking-faciliteter, der kan rumme syv widebody-fly på én gang – eller 11 mindre fly i stedet. Der kan samtidigt håndteres fire Airbus A380-fly og eksempelvis tre Boeing 747 eller Airbus A340 via tre passagerbroer til A380-flyet og to passagerbroer til de andre widebodyfly.

Transfertiden mellem ankommende fly fra USA og fly til øvrige destinationer vil samtidig blive reduceret betydeligt. Da USA-flyene fremover håndteres i finger A i Terminal 1, vil det være muligt at nedsætte den krævede minimum transfertid fra 60 minutter til blot 45 minutter.