Foto: Lufthansa Group

Fem selskaber udgør over halvdelen af europæisk passagertrafik

Over 50 procent af de passagerer, der rejste med et europæisk flyselskab i 2018, sad om bord på et fly fra et af kontinentets fem største luftfartskoncerner.

De store flyselskaber bliver større, mens de mindre kæmper for at overleve.

Det konkluderer kreditvurderingsbureauet Scope Ratings, der har analyseret tallene for den europæiske passagertrafik sidste år. Europas fem største luftfartskoncerner har samlet set krydset mærket for en andel på 50 procent af markedet for europæiske passagerer, lyder meldingen fra Scope Ratings.

Lufthansa Group, der blandt andet ejer Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines, har den største andel af det europæiske marked med 12,3 procent i 2018. Den tyske koncern er skarpt forfulgt af det irske lavprisflyselskab Ryanair med 12 procent, mens International Consolidated Airlines Group (også kendt som IAG, der blandt andet ejer Iberia og British Airways) har 9,8 procent af markedet. Air France-KLM har 8,8 procent og det britiske lavprisflyselskab easyJet 7,7 procent.

Mindre selskaber kæmper med omkostninger
De store luftfartskoncerner har i stor grad vundet markedsandele på den baggrund, at andre flyselskaber er gået konkurs, hvoraf nogle er overtaget af de førnævnte store koncerner.

”Den lange periode med lave priser har givet entreprenører mulighed for at oprette flyselskaber i hele Europa for at udnytte en vedvarende vækst i passagertrafikken. Men det har også skabt den overskydende kapacitet, der gør det svært for alle – undtagen de største flyselskaber – at klare stigende omkostninger, når der er et sådant pres på billetpriserne,” siger Sebastian Zank, der er analytiker hos Scope Ratings.

“Og det er de store flyselskaber, der udnytter krisen blandt mindre flyselskaber til at forankre deres positioner ved at vinde markedsandele.”

Snupper markedsandele fra konkursramte selskaber
Europas øvrige flyselskaber har en andel på 49,4 procent af markedet for passagerer. De store luftfartskoncerner har i stor udstrækning overtaget markedsandelene fra konkursramte flyselskaber som Primera Air, Monarch Airlines, Small Planet Airlines, Cobalt Air, VLM Airlines og PrivatAir gennem de seneste to år.

Det tyske lavpris- og charterflyselskab Germania, der i øjeblikket også kæmper med økonomiske problemer, er et eksempel på et mindre flyselskab, der forsøger at overleve kampen med de store flyselskaber.

Airberlin er et mellemstort flyselskab, der måtte opgive at begå sig blandt den hårde konkurrence på det europæiske marked. Det konkursramte tyske flyselskab, der havde en markedsandel på 2,8 procent i 2016, blev overtaget af Lufthansa Group og easyJet.

Et salg af det regionale britiske flyselskab Flybe, de økonomiske udfordringer i Alitalia og den uvisse fremtid for det slovenske flyselskab Adria Airways er med til fortsat at gøre fremtiden uvis for de små og mellemstore flyselskaber i Europa. Det vurderer Scope Ratings.

“Vi tror, ​​at omvæltningen i luftfartsbranchen vil fortsætte, så længe renterne forbliver lave, og de større – mere kreditværdige – flyselskaber kan drage fordel af deres bedre omkostningsprofiler,” siger Sebastian Zank.

Høje brændstofpriser og lønomkostninger
Flyselskaber kan have udfordringer med flere elementer, der kan risikere at påvirke driften i negativ retning – herunder stigende brændstofpriser, kursen på den amerikanske dollar, højere lønomkostninger, lufthavnsafgifter og passager-erstatninger. Mens de større flyselskaber typisk kan modstå en del problemer, vil mindre selskaber oftest være mindre modstandsdygtige, forklarer Sebastian Zank fra Scope Ratings.

Passagertallene for de fem største europæiske luftfartskoncerner i 2018 er her angivet i parentes: Lufthansa Group (142,3 millioner), Ryanair (139,2 millioner), IAG (112,9 millioner), Air France-KLM (101,5 millioner) samt easyJet (75,0 millioner).

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-koncernen holder førstepladsen i Europa

Passagerrekord i Europas største lufthavn

Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa

Lufthansa skruer ned for væksten

Air France-KLM runder 100 millioner passagerer