- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Find rundt i Paris Charles de Gaulle

Paris Charles de Gaulle Airport kan være særdeles kompliceret at finde hoved og hale i. CHECK-IN.dk bringer her en lynguide til at forstå den enorme lufthavn.

Paris Charles de Gaulle Airport (CDG), også kendt som Roissy Airport, er Europas største lufthavn målt på antallet af starter og landinger og næststørst opgjort på antallet af rejsende. 61,6 mio. passagerer rejste igennem lufthavnen fordelt på knapt en halv million flyvninger i 2012.

Til at håndtere de mange rejsende og fly er lufthavnen, siden den blev indviet i 1974, udvidet adskillige gange, og tæller i dag tre terminaler, hvor Terminal 2 er suverænt den største. I modsætning til Terminal 1 og 3 er Terminal 2 nemlig underinddelt i ikke mindre end syv del-terminaler, betegnet med bogstaverne A-G.

Ved første øjekast kan det komplekse terminal-system synes uoverskueligt og ikke desto mindre stressende, hvis man skal skynde sig for at nå et fly. Dette faktum har gennem tiden affødt megen kritik af lufthavnen.

Ankomst i CDG
Som rejsende fra København kan man flyve direkte til CDG-lufthavnen med enten Air France, easyJet eller SAS. Desuden betjener Air Frances datterselskab, HOP!, en rute fra Billund.

Imens SAS, ligesom så mange andre Star Alliance-medlemmer, opererer til og fra Terminal 1, opererer Air France, HOP! og easyJet henholdsvis fra Terminal 2F, 2G og 2D.

Er endestationen Paris, kan den videre rejse klares med enten taxi, bus eller tog. Sidstnævnte forefindes både som regionaltog til Paris og højhastighedstog til det øvrige Frankrig.

CDG har to togstationer – én i Terminal 3, som også betjener Terminal 1, kaldet Aéroport Charles de Gaulle 1, og én i Terminal 2, kaldet Aéroport Charles de Gaulle 2. Regionaltogene kører fra begge stationer, imens de berømte højhastighedstog kører alene fra Aéroport Charles de Gaulle 2.

Busserne kører fra alle tre terminaler til forskellige dele af Paris.

Transit i Charles de Gaulle
For at komme fra en terminal til en anden, kan man bruge det ubemandede tog, CDG VAL, der til forveksling minder om de metrotog, som kører i den københavnske undergrund. Indenfor Terminal 2 kan man komme rundt mellem de forskellige del-terminaler såvel til fods som med bus. Terminal 2G kan dog kun nås med bus.

Ankommer man til CDG med Air France, og skal transferere, vil man som hovedregel kunne regne med, at fly indenfor Schengen afgår fra Terminal 2F, imens langruterne og ruterne til lande udenfor Schengen flyves fra 2E. HOP! flyver primært fra Terminal 2G. Undtagelser kan dog forekomme, så et nøje studie af boardingkort og billet samt skiltene i lufthavnen kan være givet godt ud selv i tids-pressede situationer.

Dette skal blandt andet ses i lyset af, at Terminal 2E dækker over yderligere tre del-terminaler med bogstaverne K, L og M. I hver af disse er der cirka 30 gates og for at komme fra den ene del-terminal til den anden, skal man med tog. Rejsen varer dog kun nogle få minutter og afgangene er hyppige, men forestillingen om, at alt er samlet under ét tag i en lufthavnsterminal, bliver i den grad sat på prøve.

Foto: Terminal 2E, M – her findes en lang række butikker samt 29 gates. Terminal 2E, M kan betjene seks Airbus A380-fly på én og samme tid. Se flere billeder på vores Facebook-side. Fotos: Morten Lund Madsen.