Finnairs ambitiøse plan om at blive dobbelt så store på Asien udfordres af de seneste trafiktal. Finnair indsætter kapacitet hurtigere end sæderne rent faktisk bliver solgt. I november var væksten sædeudbuddet mere end dobbelt så stor som væksten i antallet af passagerer på de asiatiske ruter.
Finnair har en ambitiøs plan om at blive dobbelt så store på Asien, som man er i dag. I 2020 forventes det nationale finske luftfartsselskab at have 560 månedlige afgange til Asien, hvor man i dag blot har 300 afgange.
Men et er de strategiske planer, noget andet virkelighedens tørre tal. Og lige præcis for sidstnævnte kniber det for det nationale finske luftfartsselskab.
I november 2011 fløj Finnair med 602.3000 passagerer, hvilket var en beskeden fremgang på 3,8 % i forhold til samme måned året før.
For hele 2011 frem til og med 30. november har Finnair haft en vækst i passagertallet på 10,3 % til godt 7,4 millioner passagerer. Indtil videre er kabinefaktoren på 73,4 % i 2011, hvilket er et fald på 3,5 procentpoint i forhold til året før.
Men Finnair indsætter fortsat kapacitet hurtigere end sæderne rent faktisk bliver solgt. Det viser de seneste trafiktal.
I november steg Revenue Passenger Kilometres (RPK) for Finnair således med 6,7 % i forhold til samme måned året før, mens kapaciteten (ASK) voksede med 10,7 %.
Kernetrafikken på Asien hårdt ramt
Og det er især den asiatiske trafik, hvor antallet af sæder vokser betydeligt hurtigere end antallet af betalende pasagerer.
I november 2011 steg ASK på de asiatiske ruter således med 21,6 % for Finnair, men RPK steg “kun“ med 9,2 %.
Dermed er væksten i sædeudbuddetover dobbelt så stor som væksten i passagerer.
“Den globale økonomiske usikkerhed svækkede efterspørgslen i november, især i den asiatiske trafik. Belægningsprocenten i Asien-trafikken faldt med næsten 8procentpoint i forhold tilåret før,“siger Finnairs koncernfinanschef Erno Hildén.
Finnair kæmper med underskud og har i år lanceret en markant spareplan, der skalsikre besparelser på 1 milliard kroner årligt fra 2014 på salg- og marketing, fly, medarbejdere og vedligeholdelse.
Det børsnoterede Finnair opererer 65 fly, har godt 7.795 ansatte og satser især på det asiatiske marked med udgangspunkt i Finnairs geografiske placering med trafikknudepunktet i Helsinki.