Finnair-fly i Beijing Capital Airport. (Foto: Ameco)

Finnair er bedst i Kina

Finnair er for andet år i træk blevet kåret som det bedste europæiske flyselskab ved TTG China Travel Awards 2017.

Helsinki Lufthavn er den hurtigste vej fra Asien til Europa, hvorfor det asiatiske marked er ekstremt vigtigt for Finnair. Det finske nationale flyselskab har derfor længe satset hårdt på langdistanceflyvninger til især Kina, og det høster flyselskabet nu frugterne af.

I sidste uge vandt Finnair således prisen som bedste europæiske flyselskab ved TTG China Travel Awards for andet år i træk. Det er 10. gang rejsemagasinet TTG afholder showet, der er den kinesiske pendant til det præstigefyldte TTG Travel Awards, der gælder for hele Asien og Stillehavet. Kåringen som bedste europæiske flyselskab er valgt i fællesskab af professionelle i rejseindustrien og TTG’s læsere.

“Vi er beæret over at modtage denne prestigefyldte pris, og jeg vil gerne takke alle TTG-læsere og deltagere i Kina. Vi ønsker at tilbyde en unik nordisk oplevelse og være den bedste langdistance businessclass blandt europæiske flyselskaber. Vi vil fortsætte med at investere i kundeservice, måltider, underholdning, lounges og kabiner for at fastholde og forbedre vores høje niveau af kundetilfredshed,” siger Juha Järvinen, der er kommerciel koncerndirektør for Finnair.

TTG China Travel Awards kårer rejseindustriens bedste flyselskaber og hoteller på det kinesiske marked. Der blev i alt uddelt fem priser til flyselskaber verden over. Foruden Finnair tog Air Canada prisen som det bedste amerikanske selskab, Singapore Airlines blev kåret til bedste asiatiske selskab, prisen som det bedste kinesiske selskab gik til China Eastern Airlines, imens Qatar Airways blev kåret til det bedste mellemøstlige selskab. Med undtagelse af sidstnævnte pris, der sidste år gik til Emirates, genvandt samtlige selskaber sine priser fra 2016.

Bevidst kinesisk satsning
Finnair flyver hele året rundt til de kinesiske byer Beijing, Chongqing, Hong Kong og Shanghai og i sommersæsonen også til Xi’an og Guangzhou. I alt udgøres godt og vel halvdelen af Finnairs samlede trafik af asiatiske ruter, og der er i det hele taget gjort meget de seneste år i Finland og hos Finnair for at forbedre rejsemulighederne- og oplevelserne fra Kina til Finland.

I 2015 indgik turistorganisationerne i Finland, Danmark, Sverige og Norge en fælles samarbejdsaftale om at tiltrække flere turister fra Kina. Projektet ”New Nordic Tourism in China” blev støttet med fire millioner kroner af Nordisk Ministerråd fra 2015 til 2017.

Derudover indledte Finnair i sommeren 2016 et langsigtet strategisk partnerskab med det kinesiske onlinerejsebureau Alitrip, der skulle øge antallet af rejsende fra Asien til Finland i årets koldeste måneder. I første del af samarbejdet har Alitrip tilbudt en samlet rejsepakke, der forventes at bringe 3.000 kinesiske turister om året til Lapland for at opleve naturfænomenet Nordlys.

I januar lancerede Finnair så næste fase af samarbejdet, der nu gør det muligt at betale med mobilbetalingssystemet Alipay ombord på Finnairs flyvninger. Finnair er dermed det første flyselskab i verden til at benytte Alipay, der ligesom Alitrip ejes af Alibaba Group og har mere end 450 millioner aktive brugere i Kina.

Finland blev for nylig udpeget af det anerkendt australske rejseforlag Lonely Planet som et af de ti lande, som man bør besøge i 2017.

 

Relaterede artikler:

Finnair hædret i Kina

Finnair sætter Kina-rute på pause i fire måneder

Finnair-chef fra Danmark til Kina

Finnair i stort kinesisk samarbejde

Finnair åbner to nye ruter til Asien