Finnair først i Europa med Airbus A350 XWB

Allerede i 2015 får Finnair leveret det første af elleve Airbus A350 XWB-fly. SAS har endnu ikke taget stilling til, hvornår selskabet skal have nye langdistancefly.

Mens Boeings 787 Dreamliner er på alles læber og i en stadigt hastigere strøm ruller ud fra samlehallerne og ind i flyselskabernes langdistanceflåder, så arbejder Boeings ærkerival, Airbus, med deres pendant til Dreamlineren, Airbus A350 XWB (eXtra Wide Body).

Flyet er bestilt i mere end 560 eksemplarer og det første flyselskab i verden til at tage den nye flytype i anvendelse bliver Qatar Airways, der forventer at kunne flyve den første A350’er fra Airbus-fabrikkerne i Toulouse til luftfartsselskabets trafikknudepunkt i Doha på den Arabiske Halvø i andet halvår 2014.

Kort tid efter dukker flyet op hos et nordeuropæisk flyselskab, når Finnair i løbet af 2015 forventer at modtage det første eksemplar af de i alt Airbus A350 XWB-fly, som selskabet har bestilt. A350’eren skal erstatte Finnairs flåde af Airbus A340-fly. Ifølge Finnair sluger A350’eren 30 procent mindre brændstof end forgængeren.

Finnair planlægger også at erstatte fire ældre Boeing 757-fly, som finnerne i dag anvender til charterflyvningerne, med fem nye Airbus A321-fly. Det sker i 2014.

Se misundeligt til
Fredaglandede den første Boeing 787 Dreamliner i Warszawa hos polske LOT, der er første europæiske kunde til drømmeflyet. Og til april næste år modtager Norwegian sit første eksemplar, som bliver fundamentet for nordmændenes storstillede langdistancesatsning. Det er netop den markant bedre brændstoføkonomi og lavere vedligeholdelsesomkostninger på 787’eren sammenlignet med eksisterende flytyper, som gør, at Norwegians topchef, Bjørn Kjos, mener, at de kan drive langruter til lavpris rentabelt.

Mens Finnair, LOT og Norwegian henter det nyeste isenkram hos de to store flyproducenter, så kan SAS kun se misundeligt til. Skandinaverne har nemlig ikke råd til at udskifte deres omkring 11 år gamle flåde af Airbus A340 og A330-fly, selvom de gerne ville. Med de meget høje brændstofpriser, som er netop nu, kan det gøre en meget stor forskel for rentabiliteten af ens operation, om man som flyselskab har de mest brændstofeffektive fly eller ej.

Det er dog ikke ensbetydende med, at SAS ikke har været ude for at ”spise med øjnene” og savle lidt over de nye fly. I maj landede en Boeing 787 Dreamliner i Oslo som et led i en verdensomspændende pr-turné. Tilstedeværelsen blev udnyttet af Norwegian til at fortælle den skandinaviske presse om flyet og om hvad Norwegian planlægger at gøre med det. Men da flyet forlod Oslo og fortsatte sin verdensturné var repræsentanter fra SAS ombord for at få en idé om flyets evner i luften og om mulighederne for passagererne i kabinen.