A350-900 XWB fra Finnair.

Finnair har kurs mod break-even

Der er fornyet optimisme hos Finnair, der igen har udsigt til et år uden røde tal på bundlinjen. De nye A350-fly skal sikre overskud i 2016.

Finnair har ført en omtumlet tilværelse gennem de seneste snart 10 år. Fra 2008 til 2011 måtte det finske flyselskab aflægge regnskab fire år i træk med betydelige underskud.

I 2012 og 2013 lykkedes det at rette op på forretningen, inden 2014 igen sendt Finnair i et nyt dyk mod en blodrød bundlinje, der viste 615 mio. kroner i underskud.

Hos Finnair er det i første halvår af 2015 lykkedes at styrke toplinjen. Det er blandt andet sket ved kraftigt fokus på salg af tillægsydelser, der er vokset med en tredjedel. Samlet set er omsætningen uændret med et salg på 1,1 mia. euro, eller godt 8.8 mia. danske kroner i de første seks måneder af 2015.

Dermed kunne Finnair notere en resultatfremgang til et underskud før skat på 19,5 mio. euro (145 mio. danske kroner) i første halvår mod et minus på 64,9 mio. euro, eller godt 485 mio. kroner i samme periode året før. Selskabet meddeler officielt, at man forventer et driftsresultat, der er svagt positivt eller i nærheden af break-even.

Passagertallet er i perioden fra 1. januar til 30. juni 2015 gået frem med 3,8 procent til 4,9 mio., og Finnair kunne på en enkelt dag i juni måned registrere det største antal passagerer i flyselskabet historie, da 37.500 var om bord i selskabets fly.

Sætter sin lid til A350-flyet
Hos Finnair forventer man, at en ny epoke tager sin begyndelse, når flyselskabet i løbet af efteråret får leveret det første eksemplar af Airbus A350-900 flyet.

“Vi bevæger os i den rigtige retning, og vores strategi, der blev justeret i løbet af foråret, er tydelig. Vores mål er at sikre profitabel vækst, hvilket vi vil være bedre rustet til at kunne opnå, når A350´erne begynder at komme ind i flåden senere på året. De vil gøre det muligt gradvist at øge kapaciteten samt reducere vores brændstofomkostninger betydeligt på langdistanceruterne,“ udtaler koncernchef Pekka Vauramo.

Finnair har bestilt i alt 19 eksemplarer af verdens mest moderne langdistancefly, der vil blive sat i drift den 25. oktober i år samtidig med vintertrafikprogrammets start. Passagererne på ruten fra Helsinki til Shanghai bliver de første, der kan glæde sig over det nye fly, og i de efterfølgende måneder følger destinationerne Bangkok, Beijing og Singapore efter.

I dag råder Finnair over 15 langdistancefly, henholdsvis otte A330 samt syv A340-fly. Derfor har selskabet også lagt op til ruteudvidelser, efterhånden som de nye fly bliver faset ind. Finnair bekræfter således, at selskabet har indledt en proces med at rekruttere nyt kabinepersonale med henblik på den fremtidige vækst.

Finnair er noteret på fondsbørsen i Helsinki, men den finske stat har stadig en ejerandel på 55,8 procent i selskabet.