Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair lægger større afstand til SAS

En sammenligning af de seneste trafikal viser, at Finnair er bedre end SAS til af fylde sine fly, og samtidig har det finske flyselskab også en større passagervækst.

SAS og Finnair  producerede i februar måned næsten det samme antal passagerkilometer (RPK) med henholdsvis 2.043 og 2.056 millioner.

Den slående forskel er imidlertid, at Finnair blot udbød 2.599 mio. sædekilometer (ASK), hvilket gav en belægning på 79,1 procent. SAS udbød derimod 3.238 mio. sædekilometer, og belægningen endte derfor noget lavere på 63,1 procent.

Belægningsprocenten hos Finnair hjælpes dog på visse punkter af, at mere end halvdelen af det finske flyselskabs trafik er langrutetrafik, hvor den gennemsnitlige belægning typisk er højere end for Europa- og indenrigsruter.

Hos Finnair var belægningen i februar henholdsvis 84,0, 72,7 og 72,8 procent for langruter, Europa og indenrigs. SAS oplyser ikke længere fordelingen af selskabets trafik, hvorfor det ikke er muligt at gå dissekere flyselskabets belægningsprocent.

Finnair solgte øget kapacitet
Både SAS og Finnair øgede i februar måned kapaciteten.

SAS satte samlet 17,8 procent flere sædekilometer til salg – primært drevet af nye langruter – hvilket blev kvitteret for med en fremgang i fløjne passagerkilometer på 11,5 procent.

Finnerne øgede også udbuddet af sædekilometer, dog kun med 8,4 procent, men til gengæld var der en fremgang i de fløjne passagerkilometer på 8,7 procent, hvilket er med til at øge belægningen.

Udover at Finnair slog SAS på en bedre kapacitetsudnyttelse, lykkedes det også for finnerne at skabe en større passagervækst. Således voksede antallet af passagerer i februar med 13,2 procent hos det finske flyselskab, mens SAS formåede at hente 7,2 procent flere passagerer om bord i flyene.

Fælles strategi
Målt på både flådestørrelse (46 fly) og antal rejsende (0,81 mio. i februar måned) er Finnair noget mindre end SAS – der har henholdsvis 123 fly og 1,96 mio. rejsende.

Men størrelsesdifferencen til trods, har de to selskaber mange lighedspunkter.

Begge selskaber har valgt en strategi om at lægge al produktion under 100 sæder ud til underleverandører i et forsøg på at strømline forretningen og skære omkostninger væk.

Ligeledes stræber begge selskaber efter at positionere sig på langrutemarkedet: Finnair mod øst til Asien og SAS primært mod vest til USA. Finnair har i dag 16 langdistancefly mod 15 i SAS, hvis man medregner det særlige Boeing 737-fly, der skal benyttes på den komende Boston-rute.