Finnairs A350-900 i Hong Kong.

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

Trods udfordringer med at afsætte ekstra Asien-kapacitet har Finnair besluttet at øge antallet af flyvninger til Hong Kong og Tokyo i 2017.

Med indsættelsen af Airbus A350 langdistancefly på en række Asien-ruter har Finnair automatisk øget kapaciteten på de pågældende afgange med 13 procent. Det skyldes nemlig, at de nye A350-fly har plads til 297 passagerer mod 263 passagerer i A330-flyene, som tidligere blev benyttet.

Men Finnair har svært ved at afsætte den ekstra kapacitet, hvilket kan ses på trafiktallene, hvor belægningsprocenten falder på de asiatiske ruter. I september måned blev der således udbudt 12,4 procent flere sædekilometer end i samme måned året før, og det lykkedes kun at sælge 9,4 procent af den øgede kapacitet. Dermed faldt belægningen med 2,3 procentpoint til 84,4 procent.

Men trods disse udfordringer har Finnair alligevel besluttet at øge kapaciteten på ruterne til Tokyo og Hong Kong i sommertrafikprogrammet 2017. I dag flyver det finske selskab dagligt til Tokyo med A330-fly, men fra den 5. juni til 27. oktober næste år vil Finnair indsætte fire ekstra ugentlige afgange på ruten til Narita International airport, således at Finnair sammen med oneworld-partneren Japan Airlines vil tilbyde 18 ugentlige flyvninger mellem Helsinki og den japanske hovedstad.

Udover ruten til Tokyo flyver Finnair også til Osaka, Nagoya og Fukuoka med samlet 35 ugentlige afgange til Japan.

Flere flyvninger til Hong Kong
Det er ikke alene Tokyo, der får ekstra frekvenser. Der er også planlagt flere flyvninger til Hong Kong. Fra den 6. juni næste år og frem til sommertrafikprogrammets slutning vil Finnair flyve 10 gange om ugen til Hong Kong, hvilket betyder tre ekstra ugentlige frekvenser. Dermed får kunderne mulighed for at vælge en eftermiddagsflyvning fra Helsinki eller en morgenflyvning fra Hong Kong. Samtlige afgange til Hong Kong flyves med A350´erne.

Samtidig med ruteudvidelsen til Hong Kong har Finnair besluttet at fortsætte den nye rute til Guangzhou, der ligger blot 120 kilometer i luftlinje fra Hong Kong. Guangzhou-ruten blev åbnet med fire ugentlige afgange betjent med A330-fly, og dette vil fortsætte uændret i sommeren 2017.

“Med øgede frekvenser til Tokyo og Hong Kong med A350´eren styrker vi nu vores vækst i Asien-Europa trafikken og øger vores tilstedeværelse i byer, som har været populære hos vores kunder gennem de senere år,” siger Juha Järvinen, der er kommerciel koncerndirektør hos Finnair.

Finnair har i dag syv A350-fly og næste år vil selskabet modtage yderligere fire fly af samme type. Ved udgangen af 2023 vil Finnair have 19 Airbus A350-900 XWB fly, hvilket vil gøre selskabet til den næststørste operatør i Europa efter Lufthansa.

 

Relaterede artikler:

Trods SAS-rekord er Finnair større på langruter

Finnair i stort kinesisk samarbejde

Finnair sidder tungt på Asien-trafik

Finnair åbner to nye ruter til Asien

Nye fly skal genrejse Finnair