Finnair A350-900 XWB. (Foto: Finnair)

Finnair øger kapacitet på langdistanceruterne

Finnair vil have mere vækst på langdistanceruterne, og det sker ved at sætte flere sæder i A350-flyene samt beholde to A330-fly, der skulle have været udfaset i år.

Asien-ruterne udgør halvdelen af trafikken hos Finnair, og nu vil det finske flyselskab sætte endnu mere fart på væksten på de interkontinentale ruter. Det sker gennem udvidelse af kapaciteten på flyvningerne til Asien.

Først og fremmest har Finnair besluttet at beholde to Airbus A330-fly, som skulle have været tilbageleveret fra en leasingaftale i løbet af første halvår af 2017. Dermed fastholder Finnair flåden på otte A330-300´ere. Samtidig kommer der fire nye Airbus A350-900XWB fly i flåden i løbet af 2017, hvilket vil supplere de eksisterende syv fly af denne type, hvormed langdistanceflåden ved årets udgang vil tælle i alt 19 enheder.

Men herudover vil Finnair også indrette nogle af de kommende A350´ere med en ny sædekonfiguration. I dag er der 297 sæder i selskabets A350-fly fordelt på 46 på Business Class samt 251 sæder i Economy Class-sektionen, hvoraf de 43 sæder har lidt mere sædeafstand i den såkaldte Economy Comfort-zone. Ifølge Airlineroute.net vil et 336-sæders A350-fly blive indsat på ruten fra Helsinki til Bangkok (rutenummer AY089/090) fra den 4. juni samt på ruten fra Helsinki til Seoul fra den 5. juli. Herudover vil Beijing-ruten også blive betjent med fly med den nye  konfiguration fra den 1. oktober i år.

De 336 sæder vil blive fordelt med 32 på Business Class og 304 i Economy Class-sektionen. Der fjernes således de 14 Business Class-sæder (række 9 – 12, red.), der befinder sig midt imellem toiletterne i den forreste del af kabinen samt de første sæder i Economy Class, der starter ved række nummer 21. Dermed bliver der plads til ekstra 54 Economy-sæder.

Vigtig strategisk beslutning
Finnair har i sidste uge offentliggjort årsrapporten for 2016. Her fremgår det, at selskabets omsætning blev øget med 2,8 procent til lidt mere end 2,3 mia. euro,  hvilket svarer til næsten 17,3 mia. danske kroner. Omsætningen blev dog påvirket af salg af et par rejsebureauer, hvorfor omsætningsvæksten ville have været 3,2 procent, hvis man korrigerer for dette.

Driften viste et overskud på 55,2 mio. euro korrigeret for engangsindtægter ved salg af fly og rejsebureauer mod et resultat på 23,7 mio. euro det foregående år. I 2017 forventer Finnair en kapacitetsvækst på mellem otte og 10 procent, mens omsætningen forventes at vokse mindre end den indsatte kapacitet. Det skyldes blandt andet, at Finnair vil satse mere på de supplerende indtægter gennem ombordsalg af nye produkter. Alene i 2016 steg de supplerende indtægter med 15,2 procent til 11,6 euro (86,40 kroner) per passager.

“Årets (2016, red.) vigtigste strategiske beslutning var at sætte fart på Finnairs vækst. Oprindeligt havde vi planlagt at levere to af vores A330 langdistancefly tilbage i år, mens vi skulle tage imod fire nye A350´ere. I stedet besluttede vi at beholde alle A330´erne, hvilket styrker vores langdistanceflåde. Og som følge af væksten i vores langdistancetrafik, vil vi også styrke vores føderuter med flere A321-fly,” siger Pekka Vauramo, der er koncernchef hos Finnair.

Finnair mener, at en øget vækst vil sænke selskabets enhedsomkostninger gennem en bedre absorbering af de faste omkostninger på en noget større volumen.

Fra 2018 til 2023 vil Finnair modtage otte A350-fly, og selskabet forventer ved udgangen af 2023 at have øget langdistanceflåden fra de nuværende 15 fly til i alt 26 fly.

 

Relaterede artikler:

Fire nye langdistanceruter fra Finnair

Finnair overvejer A350-1000

Finnair lejer A330-fly hos oneworld-kollega

Finnair sender Airbus A340 på pension

Finnair sætter Kina-rute på pause i fire måneder