Finnair og TAP Portugal i umage samarbejde

Finnair indleder codeshare samarbejde med TAP Portugal fra den konkurrerende Star Alliance. Dermed skal det portugisiske Star Alliance-selskab føde trafik op til Finnairs interkontinentale ruter i Helsinki – og ikke til SAS i Københavns Lufthavn.

Det er en kendt sag i luftfartsverdenen, at SAS og TAP Portugal aldrig har formået at etablere et tæt samarbejde. Ifølge kilder i branchen satte SAS sig oprindeligt imod TAP Portugals optagelse i alliancen tilbage i 2005.

Men alligevel er det overraskende, at Oneworld-selskabet Finnair netop har formået at indgå et codeshare-samarbejde med det portugesiske Star Alliance-selskab.

Samarbejdetbetyder, at Finnair får selskabets kode på TAP´s flyvninger mellem Lissabon og Helsinki. Dermed får Finnair mulighed for at markedsføre Lissabon som en ny destination, men mest afgørende får TAP´s kunder mulighed for at benytte Finnairs 11 forbindelser til asiatiske destinationer.

Samarbejdet er udvidet til at omfatte onestop-forbindelser, således at TAP får sin kode på flyvningerfra Amsterdam, Bruxelles, Geneve og Zürich til Helsinki, mens Finnair får sin kode på flyvningerne mellem disse byer og netop Lissabon.

Forundrelsehos Københavns Lufthavn
Det nye codeshare-samarbejdeer en torn i øjet på SAS og Københavns Lufthavn. Samarbejdet mellem de to selskaber fra hver sin alliance vil nemlig bidrage til, at flypassagerer fraPortugal “bypasser“ Københavns Lufthavn og SAS til fordel for Helsinki og Finnair, når destinationen eksempelvis hedder Beijing, Shanghai ogTokyo.

“Vi er forundret over, at to alliancepartneer ikke kan samarbejde til fælles bedste,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavne A/S i en kort kommentar.

Beslutningen om at lade portugesiske rejsende flyve hen over hovedet på Københavns Lufthavn fremmer bestemt ikke World Class Hub-strategien hos den danske hovedstadslufthavn.

Hos SAS er man også forundret over det nye samarbejde mellem Finnair og TAP Portugal.

”Vi kan ikke blive enige medTAP Portugal om de kommercielle vilkår for en codeshare-aftale mellem Lissabon og København,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

Han tilføjer: “Når det gælderTAP Portugalscodeshare med Finnair,kan det selidt mærkeligt ud, at man gør det uden for ‘famillen’. Det har vi ingen indflydelse på og kan derfor ikke forhindre det.“

Samarbejdet mellem Finnair og TAP Portugal tager sin begyndelse allerede den 20. april.