Spansk kabinepersonale på Finnair-fly (Arkvifoto: HELyes)

Finnair overtager kabinepersonale fra vikarbureau

60 spanske kabinemedarbejdere, der arbejder på Finnairs ruter til Spanien, overføres fra vikarbureau til direkte ansættelse i Finnair.

Finnair har siden 2013 brugt spansk kabinepersonale på selskabets ruter mellem Helsinki og Barcelona og Madrid. De spanske kabinemedarbejdere er ikke ansat i Finnair men i den spanske afdeling af vikarbureauet Adecco, der fungerer som underleverandører til Finnair.

De spanske medarbejdere arbejder til lønninger, der er betydeligt lavere end den løn, som kabinemedarbejderne ansat på finsk overenskomst får.

Nu har Finnair imidlertid valgt at ansætte de cirka 60 spanske medarbejdere, der flyver på Barcelona- og Madrid-ruterne, direkte i Finnair. Det vil ske fra 1. april 2019, oplyser Finnair i en pressemeddelelse. De spanske medarbejdere vil fortsat være baseret i Spanien.

“Denne model understøtter vores mål bedre og skaber muligheder for at videreudvikle serviceoplevelsen på vores ruter i Barcelona og Madrid,” siger Eveliina Huurre, direktør for Inflight Experience hos Finnair.

Utilfredshed med outsourcing-model
Hvad der mere konkret ligger bag beslutningen om at ansætte de spanske medarbejdere direkte i Finnair er uvist, men det kan både hænge sammen med et ønske om at sikre et mere stabilt serviceniveau på de spanske ruter samt politiske eller forhandlingstaktiske hensyn i det delvist statsejede flyselskab.

Outsourcing-modellen har længe været en torn i øjet på de finske fagforeninger, der organiserer Finnairs kabinepersonale. Da aftalen med Adecco blev indgået i 2013, frygtede fagforeningerne blandt andet, at de spanske medarbejdere ville blive brugt som strejkebrydere i tilfælde af en konflikt.

Selv om det spanske kabinepersonale nu overgår til Finnair, beholder medarbejderne deres spanske overenskomst. Den finske fagforening SLSY hilser dog alligevel aftalen velkommen, skriver Luftfart.nu.

“Vi ser det som en positiv udvikling, at Finnair trods outsourcing tager arbejdsgiveransvaret på sig. Det gør det mere enkelt for de ansatte i Spanien at forhandle sig til bedre vilkår, hvor de tidligere har siddet over for et bemandingsbureau, der tjente provision på at udleje dem til Finnair,” siger Jari Toivonen, formand for SLSY, til det danske fagforeningsmedie.

Leaser fly fra Iberia
I den kommende sommersæson tilføjer Finnair en daglig frekvens på selskabets Barcelona-rute, som vil blive betjent med kabinepersonale fra baser i både Spanien og Finland.

På ruten til Madrid vil Finnair fra 1. april 2019 lease et Airbus A321-fly fra oneworld- og codeshare-partneren Iberia til at betjene ruten et år frem på grund af mangel på egne fly i Finnair.

Piloterne på det leasede fly vil komme fra Iberia, mens personalet i kabinen vil komme fra Finnair. I løbet af de første måneder af den etårige leasingperiode vil flyene dog blive opereret med kabinepersonale fra Iberia samt et enkelt besætningsmedlem fra Finnair. Servicekonceptet om bord vil være Finnairs.

“Leasing af et fly fra vores betroede oneworld-partner Iberia understøtter vores vækst og behovet for at øge vores flykapacitet i de kommende måneder,” siger Finnairs drifsdirektør Jaakko Schildt.

 

Relaterede artikler:

Finnair presses af øget konkurrence

Nye Finnair-stewardesser skal ikke kunne tale finsk

​Outsourcing presser Finnairs kabinepersonale