Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair runder 10 mio. passagerer

For første gang nogensinde har Finnair transporteret flere end 10 mio. passagerer på et år. Det er især den europæiske trafik samt indenrigsruterne, der har båret fremgangen.

Målt på antallet af passagerer er Finnair ikke det største flyselskab i Norden. Her er SAS og Norwegian i en anden liga, men Finnair er stærkt på vej med en passagervækst i 2015 på 6,9 procent.

Dermed passerede det finske flyselskab for første gang den magiske grænse på 10 mio. passagerer, idet 10,3 mio. rejste med flyselskabet sidste år.

Udover fremgangen i passagertallet, var der også en svag vækst i belægningen, der steg 0,2 procentpoint til 80,4 procent.

Det er især de europæiske ruter, der har bidraget til fremgangen. Her var der næsten 6,4 mio. passagerer om bord på flyene i 2015, hvilket sikrede en fremgang på 6,4 procent, mens indenrigsruterne havde 14,1 procent flere passagerer, der tilsammen udgjorde næsten to mio. rejsende.

Største procentuelle stigning kunne registreres på ruterne til Nordamerika, hvor der var en vækst på hele 21,2. Det er dog en beskeden andel af det samlede antal passagerer, der flyver til Miami, Chicago og New York med Finnair. I alt 268.000 passagerer hørte til i dette geografiske segment, der således kun udgjorde 2,6 procent af det samlede passagertal.

Tilbagegang i Asien-trafikken
De vigtigste geografiske trafiksegmenter for Finnair er Europa og Asien. Rutenetværket til Asien er betydeligt, og det finske flyselskab har formået at skabe en regulær nichetrafik fra Nordeuropa til Asien via Helsinki Lufthavn.

Men i 2015 var der for første gang i mange år tilbagegang i passagertallet. Næsten 1,7 mio. passagerer rejste til og fra Asien via Helsinki, hvilket var 0,5 procent færre en året før. Samtidig faldt belægningen fra med 0,9 procentpoint fra 83,7 til 82,8 procent.

Tilbagegangen i Asien-trafikken skal ses i lyset af, at Finnair i 2015 reducerede Asien-produktionen med to procent blandt andet ved at disponere fly til USA-ruterne i stedet.

I 2016 bliver der atter sat fart på Asien-væksten efter at Finnair vil have modtaget de første seks af i alt 19 nye Airbus A350XWB-fly. Første flyvning med det nye langdistancefly fandt sted den 21. november, hvor Shanghai var destinationen.

De nye A350-fly har plads til 297, hvormed sædekapaciteten er 10 procent større end i de nuværende A340-300 fly, der har plads til 269 passagerer. Herudover åbner Finnair i år nye ruter til Fukuoka i Japan og Guangzhou i Kina, hvorfor selskabet vil være tilbage på Asien-vækstsporet, hvor ledelsen har dikteret en fordobling i antallet af Asien-passagerer fra 1,25 mio. i 2010 til 2,5 mio. i 2020.

x

Læs Også

Sidste “sataniske” flyvning fra København

Nogle passagerer undgår at flyve med Finnairs rutenummer AY666 fra København til Helsinki på fredage den 13., og nu nedlægges rutenummeret.

Finnair overtager regionalt flyselskab

Finnair har købt 60 procent af aktierne i Nordic Regional Airlines (Norra), og nu vil oneworld-selskabet finde en ny medinvestor til selskabet.

Widerøe klar med første jetruter

Det norske flyselskab Widerøe skal fra maj 2018 for første gang nogensinde operere med jetfly, og de første ruter går til Finland.

Rusland-aftale sikrer ny Kina-rute

Finnair åbner selskabets sjette rute til det kinesiske fastland, efter at Rusland har givet adgang til flere overflyvninger.

Asien-trafikken vokser 20 procent hos Finnair

Finnair kom godt igennem juli, og alene på Asien-ruterne var der en en fremgang på 20 procent, hvilket sikrede flere end 200.000 passagerer på disse ruter.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.