- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Finnair står foran flådefornyelse

En stor del af Finnairs kort- og mellemdistancefly har nået en alder, hvor der snart skal tages beslutning om udskiftning.

Mens Finnair er i gang med en fornyelse af selskabets langdistanceflåde, så er tiden snart inde til at kigge på kort- og mellemdistanceflyene, der efterhånden har nået en alder, hvor det vil være naturligt at starte overvejelser om udskiftning.

Det er Finnair, ifølge Air Transport World, tilsyneladende også i gang med.

I forbindelse med sidste uges præsentation af regnskabet for tredje kvartal løftede Finnair sløret for overvejelserne omkring kort- og mellemdistanceflåden.

“Lige nu overvejer vi, hvad vi skal gøre med disse fly, da de nærmer sig slutningen af deres levetid. Jeg ved ikke, hvornår vi træffer beslutningen, men jeg forventer først, at vi kommer til at tage levering af nye fly i begyndelsen af det nye årti,” siger Finnairs finansdirektør Christine Rovelli.

A319 og A320 kommer først
Kort- og mellemdistanceflåden består i dag af 19 Airbus A321-200, 10 Airbus A320-200 og otte Airbus A319-100.

A319´erne har en gennemsnitsalder på 17,5 år, hvoraf det ældste fly er 19 år gammelt og det yngste 14 år. Serien af A320-fly blev leveret mellem 2001 og 2004 og har således i gennemsnit en alder på16,3 år.

Anderledes ser det ud med A321-flåden. Her er der seks fly, der er leveret mellem 1999 og 2004 og således er potentielle til udskiftning i løbet af nogle år, men de resterende 13 A321-fly kun er op til fem år gamle og er med til at trække gennemsnitsalderen ned på 7,4 år.

Dermed er der formentlig tale om, at 24 ud af 37 kort- og mellemdistancefly står foran udskiftning inden for de kommende fem til 10 år.

11 ud af 19 A350
Når det handler om langdistanceflyene er Finnair til gengæld nået langt i en flådefornyelse. Siden slutningen af 2015 har oneworld-selskabet taget imod 11 nye Airbus A350-900XWB, mens syv brændstoftørstige Airbus A340-300 til gengæld er blevet afhændet.

Samlet har Finnair bestilt 19 nye langdistancefly. Ordren på de første 11 A350-fly blev afgivet i foråret 2007, og i slutningen af 2014 blev en option på yderligere otte A350 konverteret til en fast ordre.

Herudover råder Finnair i dag over otte Airbus A330-300, der har en gennemsnitsalder på 9,1 år.

 

Relaterede artikler:

Flere sæder i Finnair-flyene

Finnair øger flåde med fire A321-fly

Nye fly skal genrejse Finnair