Finnair Airbus A350-900. (Foto: Anna Zvereva | CC2.0)

Finnair vil flyve til Busan

Finnair har søgt de koreanske myndigheder om tilladelse til at åbne en rute mellem Helsinki og havnebyen Busan, der er Sydkoreas næststørste by.

I den sydøstlige del af Sydkorea ligger landets næststørste by Busan (tidligere Pusan, red.) med 3,5 millioner indbyggere. Byen er samtidig hjemsted for verdens femtestørste containerhavn, hvilket blandt andet hænger sammen med tilstedeværelsen af en stor klynge af industrivirksomheder i den nærliggende økonomiske zone, der er Sydkoreas største industriområde.

Derfor har Finnair længe haft Busan på radaren, og selskabet har konkrete planer om at åbne en rute dertil fra Helsinki Lufthavn. Det offentliggjorde det finske flyselskab, ifølge Korea Joongang Daily, på en pressekonference i Seoul i denne uge i forbindelse med fejringen af 10-året for de første flyvninger til Seoul.

Oprindeligt etablerede Finnair sig tilbage i juni 2008 på ruten mellem Helsinki og Seoul, der er hovedstaden i Sydkorea. Dengang lagde man ud med fire ugentlige afgange med fly af typen Airbus A340-300. Nu om dage flyver Finnair dagligt til Seoul med selskabets nye Airbus A350-900.

Seoul-ruten er den eneste direkte rute fra Nordeuropa, hvor flyvetiden fra Helsinki er på otte timer og 50 minutter, mens der skal bruges ni timer og 35 minutter i vestgående retning tilbage til den finske hovedstad.

Tvunget til samarbejde
Finnair har stor appetit på at udvide antallet af flyvninger til Seoul samt etablere sig på en ny rute til Busan, men det handler både om overflyvningstilladelser over Rusland samt tilladelse fra de koreanske myndigheder til at udbyde den ønskede kapacitet på de konkrete ruter.

Sidste forår fik Finnair forhandlet en ny aftale på plads med russerne, hvilket sikrede en øgning i antallet af overflyvninger i den sibiriske luftkorridor fra 65 til 80 om ugen. En del af disse er blevet anvendt til nye Kina-ruter, men Finnair har givetvis sikret sig mulighed for at benytte den ekstra kapacitet til mere Sydkorea-trafik.

“Vi har forsøgt at åbne en ny rute til Busan, men vi har brug for en tilladelse fra de koreanske myndigheder for at kunne gennemføre denne plan. Regeringen (i Seoul, red.) har sagt, at det er en forudsætning, at vi indgår kommercielle aftaler med koreanske flyselskaber som Korean Air og Asiana Airlines, men det har ikke været let at etablere noget partnerskab med dem,” siger Kim Dong-Hwan, der siden 2011 har været chef for Finnair i Sydkorea.

Problemet er her, at Korean Air hører hjemme i SkyTeam-alliancen og Asiana i Star Alliance, Finnair er et oneworld-selskab. Derfor har de to konkurrerende flyselskaber ingen interesse i at åbne døren på klem for Finnair, selvom det finske flyselskab allerede skulle have forsøgt eksempelvis at tilbyde en codeshare-aftale.

Endnu er det ikke muligt at flyve direkte til Busan fra Europa. De mest attraktive flyforbindelser går via Seoul, Hong Kong, Beijing, Tokyo eller Osaka.

 

Relaterede artikler:

Finnair øger overflygningskapacitet over Rusland

Finnair annoncerer nye Asien-ruter

Her er Finnairs kommende Asien-ruter

Finnair øger til Seoul