Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair vil forsvare sig mod SAS-ekspansion

SAS åbner næste år en ny rute til Miami, og som modsvar har Finnair besluttet at gøre selskabets Miami-rute til en helårsrute. Herudover øger Finnair antallet af afgange til Chicago.

Levering af nye langdistancefly til SAS og Finnair har betydet, at de to konkurrerende nordiske flyselskaber kan åbne nye ruter og øge kapaciteten på eksisterende ruter.

Med leveringen af de nye Airbus A330 Enhanced fly har SAS allerede annonceret en ny rute fra Stockholm til Los Angeles samt nye ruter fra København og Oslo til Miami. Herudover har SAS besluttet at øge med en ugentlig afgang på ruten fra Stockholm til Chicago.

De nye offensive takter fra SAS på langdistanceruterne har tilsyneladende fået Finnair til at reagere. De to selskaber kæmper i høj grad om det svenske marked, hvor det hidtil har lykkedes for Finnair at tiltrække rejsende fra Stockholm på især de asiatiske ruter.

Finnair har netop meddelt, at man fra 2016 ændrer Miami-ruten fra Helsinki fra at være vintersæsonrute til at blive en helårsrute med tre ugentlige afgange.

“Miami-ruten har vist sig at være populær for såvel vores rejsende fra Nordeuropa som kunder fra Miami-området, for hvem vi tilbyder perfekte forbindelser til Skandinavien via Helsinki. Den nye tidtabel vil også betyde gode forbindelser fra Miami til vores asiatiske destinationer. Vores Oneworld-partner American Airlines har et stort hub i Miami, hvilket samtidig byder på gode forbindelser til Caribien samt Central- og Sydamerika,“ siger Juha Järvinen, der er kommerciel koncerndirektør hos Finnair.

USA-Asien kan være hurtigst via Europa
SAS-ruten til Miami åbner i løbet af efteråret 2016. SAS vil flyve fire gange om ugen fra Oslo og tre gange om ugen fra København.

Udover Miami-ruten kommer der også øget kamp om passagererne til Chicago. SAS meddelte for nylig, at man øger fra seks til syv ugentlige afgange på ruten fra Stockholm til Chicago. Her svarer Finnair nu igen med at øge fra tre til fem ugentlige afgange i sommeren 2016. Til Miami og Chicago flyver Finnair med A330-300 fly, mens de nye A350´ere vil blive benyttet på Asien-ruterne.

Med Chicago som destination vil Finnair fortsat kunne føde passagerer ind i det store American Airlines-netværk, ligesom det giver muligheder den anden vej med rejsende fra USA til Asien via Helsinki.

At det er muligt at tiltrække rejsende fra den amerikanske østkyst til at rejse vil Asien via Helsinki hænger sammen med den stærke vestenvind, der bevæger sig på den nordlige halvkugle. Eksempelvis flyver Singapore Airlines ofte fra New York til Singapore via Europa, idet det er hurtigere end den modsatte vej over det amerikanske kontinent og Stillehavet på grund af de stærke vinde i flyvehøjden.

Udover Miami og Chicago flyver Finnair også dagligt fra Helsinki til New York-JFK.