Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair vil udvide mod øst og vest

Med to nye ruter fastholder Finnair sin strategi om at tæppebombe Asien med ruter. Men en fordobling af antallet USA-ruter er også på tegnebrættet.

I mange år gik Finnair benhårdt efter at åbne langdistanceruter til destinationer i Asien, hvor det finske og europæiske erhvervsliv havde behov for at komme hen for at lave forretninger, besøge deres fabrikker og samarbejdspartnere eller lignende. Privatrejsende var velkomne, men ruteplanlægningen og markedsføringen havde primært de forretningsrejsende for øje.

Det fokus er så småt ved at ændre sig.

”Vi retter i stigende grad vores markedsføringskampagner mod leisuremarkedet,” fortæller Finnairs skandinaviske chef, Kenneth Gillberg.

Den 14. juni åbner Finnair en rute fra Helsinki til Hanoi i Vietnam.

”Vi forventer at majoriteten af passagerer på Hanoi-ruten bliver privatrejsende. Hanoi og Vietnam er ved at blive populært blandt de mange, som har været i Bangkok og Thailand, og nu vil udforske et andet smukt asiatisk land,” forklarer Kenneth Gillberg.

Huser Kinas rumprogram
Finnair åbner dog også en anden Asien-rute, som appellerer mere til forretningsrejsende og fragttrafik. Det sker når Finnair samme dag som åbningen af ruten til Hanoi sender et fly afsted mod den kinesiske storby Xi’an. Finnair bliver det første europæiske luftfartsselskab, der sætter landingshjulene i Xi’an, der i dag ikke har ruter til destinationer uden for Asien. Byen med omkring otte millioner indbyggere huser blandt andet Kinas rumprogram.

”I stedet for at bruge masser af tid på at analysere markedet, så er vores filosofi, at åbne nye ruter og så se om der er et passagergrundlag,” siger Kenneth Gillberg.

Xi’an bliver Finnairs fjerde kinesiske destination. I forvejen flyver selskabet til Beijing, Shanghai og Chongqing. Med de to nye ruter til Hanoi og Xi’an kommer Finnair op på i alt 13 asiatiske destinationer. Når SAS til april sommerlukker København – Bangkok vil SAS til sammenligning kun betjene tre destinationer i Asien, nemlig Beijing, Shanghai og Tokyo. I vintersæsonen 2013/2014 vil Bangkok-ruten blive genåbnet.

Finnairs trafik på de asiatiske ruter voksede med hele 19 procent i 2012. I foråret 2012 fik Finnair konkurrence fra SAS på Shanghai-ruten, men det har ikke betydet, at den rute ikke er vokset.

”Det er vores mål at fordoble vores Asien-trafik frem mod år 2020,” understreger Kenneth Gillberg.

Overvejer Boston
Finnairs fokus på Asien-trafikken er så udtalt, at selskabet kun har én helårsrute til Nordamerika. Det er ruten til New York. Om sommeren flyver selskabet også til Toronto. Senere i år begynder oneworld-kollegaen American Airlines at flyve mellem Chicago og Helsinki med Finnair som codeshare partner. Og Kenneth Gillberg holder døren åben for endnu en nordamerikansk rute.

”Vi overvejer at begynde at flyve til Boston,” forklarer Kenneth Gillberg.

I 2015 begynder Finnair at modtage de første af i alt 11 nye Airbus A350XWB-fly. Selskabet har option på yderligere otte.